Op zaterdag 10 mei kunnen we weer gaan genieten van het Eurovisiesongfestival. Kopenhagen is er zo goed als klaar voor en ook de fans trekken de komende weken richting Deense hoofdstad. Ikzelf trek met een lading vrienden ook naar het land van de zeemeermin en ga daar genieten van een weekje eurovisie-plezier. Maandag 28 april beginnen de repetities in de haven van Kopenhagen. Daar heeft de Deense omroep een oude havenloods omgetoverd tot de eurovisie-arena. Een led-scherm en led-vloer om U tegen te zeggen, nieuwe technieken met projecties en een boel water voor het podium om helemaal kopje onder te gaan in het liedjesfestijn. Ze gaan uitpakken de Denen.
Voor het zover is moeten 31 landen nog proberen 1 van de 20 tickets voor de finale te bemachtigen. In de finale staan nu al Denemarken (als winnaar van vorig jaar), Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië (als big5, lees: grote geldschieters). In de eerste halve finale op dinsdag 6 mei dingen 16 landen naar 10 plekjes in die finale. België en Nederland moeten ook meteen aan de bak. Hieronder alvast mijn mening over de liedjes uit ’semi one’ zoals dat tegenwoordig in Eurovisie-land heet ;) Via https://www.youtube.com/watch?v=p9-mmH0GJ3c krijgt u alvast een indruk van de acts. 01#ARMENIË De eerste klanken van de eerste halve finale doen vermoeden dat we meteen de eerste ballad voorgeschoteld krijgen. Niks is minder waar. Hoewel het lied ’Not alone’ van Aram MP3 erg ingetogen begint, knalt het even later verder op een vette beat. Voor mij komt de titel iets te vaak voor in de tekst, repetitief noemen ze dat, maar dit zal vlotjes de finale halen. Daar behoort het dan ook meteen tot de kanshebbers want dit lied staat al maanden erg hoog bij de bookmakers. Ik hoef niet zo nodig naar Yerevan volgend jaar en ook de houding ten opzichte van de homoseksuele medemens van dhr. MP3 vind ik not done. Hij noemde het zelf achteraf allemaal een uit de context gerukte grap, maar dat noem ik dan maar even fijntjes ’vijgen na Pasen’. 02#LETLAND En daar komt de eerste oorwurm. Krijg ’Cake to bake’ van Aarzemnieki (wat een groepsnaam) maar eens uit je hoofd nadat de 3 minuten voorbij zijn. Los van het feit dat het een oorwurm is, vind ik het liedje niet zo bijzonder. De zanger maakte in Amsterdam tijdens ’Eurovision in Concert’ wel indruk door plots een aantal Nederlandse klassiekers op het talrijk opgekomen publiek los te laten. ’Dromen zijn bedrog’ werd uitbundig meegezongen, maar ik denk dat het qua finaleplaats voor deze bende ook bij dromen blijft. 03#ESTLAND Ook met het lied uit Estland zijn we nog steeds niet aan het blik ballades van dit jaar. Tanja brengt haar ’Amazing’ erg indrukwekkend (amazing…) en heeft de mosterd toch wel een beetje bij Loreen gehaald. Maar de mosterd van Loreen smaakte prima dus gun ik de Esten de finaleplek wel. In de finale vrees ik dat er betere nummers zijn en dat Tanja net niet de beste song heeft om het helemaal te redden tot een overwinning. Daarvoor ontbreekt net dat extraatje dat bijvoorbeeld Loreen wel meteen had. 04#ZWEDEN Veel ballades dit jaar en zo ook deze uit Zweden. Sanna Nielsen deed voor de 7de keer mee aan Melodifestivalen en mag nu eindelijk naar het songfestival. Persoonlijk vond ik enkele van haar eerdere bijdrages aan Melodifestivalen sterker. Zoek ’Empty room’ en ’Vagar du, vager jag’ maar eens op via YouTube. Maar los daarvan vind ik dat ze haar ’Undo’ waarmee ze naar Kopenhagen trekt wel erg goed brengt. Vocaal staat La Nielsen als een huis en qua staging komt het vast ook wel goed. Het is nog even afwachten welke jurk ze aantrekt want het broekpak uit de voorronde laat ze gelukkig in Zweden. Bij de fans is dit mijlenver favoriet en ook ik zou er absoluut niets op tegen hebben om volgend jaar opnieuw richting het land van de gehaktballetjes te trekken. 05#IJSLAND Een peuter-rock-song uit IJsland dan. Bij de eerste beluistering, toen nog in het IJslands, vond ik hier helemaal niks aan. Ondertussen is er een Engelse versie met een fijne boodschap en ben ik toch beetje bij beetje fan van Pollapönk geworden. Of ’No prejudice’ sterk genoeg is om het tot de finale te schoppen weet ik niet, maar ik vind wel dat ze die plek verdienen. 06#ALBANIË Drama van de ergste soort uit Albanië dan. De stem van Hersi kan me allerminst bekoren. De tekst van ’One night’s anger’ is in het soort Engels waarvan je nooit zeker weet wat ze zingt en daarnaast is het arme kind ook niet echt moeders mooiste. Kortweg: een beluistering op dinsdag is al meer dan genoeg. 07#RUSLAND Nu ik toch een beetje met modder aan ’t gooien ben, komen de Russen langs. De Tomachevy Sisters, de tweeling Tomachevy, wonnen ooit het Junior Songfestival en mogen nu hun kansen wagen tijdens de grote-mensen-versie. Wederom vreselijk Engels en, zoals we dat van Rusland de laatse jaren gewend zijn, een lieflijk lied met hier en daar een vredevolle oproep (”Telling all the world to show some love”). Hallo?! Moeten we dit serieus nemen. Ik vind het mierzoet en niet van het soort zoetigheid waar ik dol op ben. Ik word hier zelfs een beetje agressief van. Ik hoop dus dat de Europese kijkers en vakjury’s dit afstraffen en dat Rusland voor het eerst eens niet de finale haalt. De Toppers gingen voor Nederland met een lied met dezelfde titel ook onderuit (toen in Rusland) en wat mij betreft mag deze ’Shine’ dus ook lekker blijven hangen in de halve finale. ’Shine into my darkness’, my a** #agressie 08#AZERBEIDJAN Dilara Kazimova mag de eer van ’The land of fire, Azerbeidzjan’ hoog houden. Ze doet dat met een erg ingetogen ballad die als titel ’Start a fire’ meekreeg. Mijn eerste reactie: ’Ga vuurke stook doen in uw eigen land’. Zegt alvast iets over wat ik van deze bijdrage vind. Het is, voor de derde keer op rij nu in deze halve finale, in een soort Engels waarvan je je af mag vragen of het nog Engels is. Ondertussen zag ik op internet een versie van dit lied gezongen door de Hongaarse deelnemer en dat klonk een stuk prettiger. Het lied heeft dus met andere woorden wel een soort potentie en de Azeries weten hoe ze een lied, qua staging, moeten verkopen. Als ze vorig jaar konden scoren met een act van plexiglas, dan kan het dit jaar ook wel eens lukken. Finale waarschijnlijk wel dus, al hoeft het voor mij niet hoor, maar laat ze daar alstublieft niet winnen want op Baku 2015 zitten een pak songfestivalfans niet te wachten. 09#UKRAÏNE Vorig jaar maakte Ukraïne een goede beurt. Zowel bij mij als op het festival viel ’Gravity’ in de smaak met een derde plek als resultaat. Zo hoog zie ik ’Tick-tock’ van Mariya Yaremchuk niet komen. Sinds de verkiezing van dit lied werd er gelukkig behoorlijk aan de tekst van het lied geschaafd zodat die toch nog iets van betekenis kreeg. Het refrein blijft hangen en is prettig om te horen, maar de rest van het lied gaat toch te snel vervelen. Finalewaardig: absoluut. Of het daar potten gaat breken hangt, net zoals bij een heleboel liedjes, af van de act en de prestatie de avond zelf. 10#BELGIË Na het up-tempo-geweld van de Ukraïnse Mariya mag onze vriend Axel Hirsoux zijn vocale kunsten aan Europa tonen. Uit de Belgische Eurosong-finale was dit absoluut het beste… maar dat zegt meer over de kwaliteit van de liedjes in die finale. Let op: er zat niks echt slecht bij. Maar echt geweldig was het qua songs zeker niet. Als deze man met zijn unieke vocalen de juiste snaar weet te raken en het wordt mooi in beeld gebracht dan is het Paul-Potts-effect misschien wel net dat ’dingetje’ dat België dit jaar kan laten meedoen voor de overwinning. Ik duim dus voor een finaleplaats voor ’Mother’ en daarna voor het allerhoogste. Bonne chance Axel!!! 11#MOLDAVIË Waar het Engels van ’onze Axel’ best nog OK klinkt, gaan we nu weer richting waar-heeft-ze-’t-over-Engels. Cristina Scarlat mag voor Moldavië proberen de finale te halen. Vorig jaar stond dit land nog met een fraai lied (in het Roemeens) en een prachtige jurk (met projecties) in die finale. Van een fraai lied en een prachtige jurk is dit jaar vooralsnog geen sprake… Als u hiervan houdt, kijkt u best goed op dinsdag want op zaterdag komt ’Wild soul’ niet terug. 12#SAN_MARINO Valentina Monetta hoopt dat het spreekwoord ’derde keer, goede keer’ ook voor haar geldt. Namens San Marino mag ze voor de derde keer op rij deelnemen met een lied van ome Ralph Sieghel uit Duitsland (en dat is ook voor de derde keer op rij). Vorig jaar haalde ze nipt de finale niet en dit jaar moet dat dus gaan lukken met ’Maybe’. Ik denk dan ook meteen: ’Maybe… Maybe not’. Grote vraag is of Valentina volgend jaar weer zal meedoen voor San Marino. En die vraag houdt me meer bezig dan het lied. Erg he! Nog even toevoegen dat de fans uit Rusland (OGAE Russia) dit lied beloonden met een dikke vette 12. Dat zegt ook iets over Russische fans denk ik dan. 13#PORTUGAL Als de zon op 6 mei schijnt boven Kopenhagen en de Lambada knalt uit de speakers dan is dat alleen maar prettig. Tegen de tijd dat Suzy namens Portugal het podium op mag, schijnt de zon al lang niet meer en haar ’Quero ser tua’ is geen streling voor de oren. ’Wawaweewawee’ is het enige wat ik van dit lied steeds weer in m’n hoofd hoor rondzingen en dat is meteen het gevaarlijke aan dit nummer. Als dit door een zangeres gezongen wordt die de naam ’zangeres’ waardig is en als dit een act zou meekrijgen die die naam ’act’ waardig is, zou dit kunnen verrassen… Maar Nee-oh-nee-nee-nee dat heeft deze Portugese inzending allemaal niet. 14#NEDERLAND Zo achteraan het deelnemersveld mogen aantreden na het pret-pakket-dat-ik-geen-pret-pakket-wil-noemen uit Portugal: Nederland had het erger kunnen treffen. Over ’Calm after the storm’ is al veel inkt gevloeid. Er zijn maar weinig mensen die de bijdrage van The common linnets (want zo noemen Ilse Delanghe en Waylon zich als duo) weten te smaken. Ik wil dit lied wel leuk vinden, maar als je je nummer dan akoestisch gaat voorstellen in DWDD dan heb je al een behoorlijke achterstand goed te maken. Als je je vervolgens negatief gaat uitlaten over andere bijdrages (ja jij Waylon) dan maak je ook al niet zo’n goede indruk. Los daarvan vind ik ’Calm after the storm’ zo uniek qua genre en qua kalmte in deze halve finale dat ik onze Noorderburen de finale wel gun. Maar Waylon: ’Denk na voor je je mond opentrekt tijdens de persconferenties!’ #goederaad 15#MONTENEGRO Sergej Cetkovic mag als voorlaatste in deze halve finale het podium op. Hij ziet eruit als een boekhouder, maar brengt wel een echte balkan-ballad mee. Na jaren dat we niks anders kregen dan liedjes in dit genre uit deze regio van Europa, is ’Moj Svijet’ dit jaar het enige in zijn soort. Ik hou meer van balkan-ballads dan de marsmannetjes die Montenegro vorig jaar stuurde en ook deze is best te pruimen. Om echt hoog te scoren moet je toch nog straffer uit de hoek komen. We hebben dit lied ook nog niet live gehoord dus is het ook nog even afwachten hoe het dan klinkt. Omdat het dit jaar enig in z’n soort is, kan het de finale wel halen. Daar gaat het dan roemloos ten onder ben ik bang. 16#HONGARIJE We eindigen deze halve finale zoals we ze begonnen: met een kanshebber op de eindwinst. András Kállay-Saunders moet voor de eerste overwinning voor Hongarije gaan zorgen. Als de overwinning niet lukt, gaat hij er volgens mij sowieso dichtbij komen. Dit lied komt meteen binnen en houdt de aandacht 3 minuten lang vast. Een heerlijke stem, een mooie man, eurovisie-dub-step en een tekst over kindermishandeling zijn de ingrediënten voor 3 minuten uit Hongarije. Budapest 2015: waarom ook niet? #CONCLUSIE Volgens mij gaan Armenië, Estland, Zweden, IJsland, Azerbeidzjan, Ukraïne, België, Nederland, Montenegro en Hongarije door naar de finale. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de Russen toch voldoende stemmen krijgen en dan vrees ik dat dat ten koste kan zijn van IJsland…
0 Comments
Leave a Reply. |
Details
KristofLommel, 19 mei 1977 Archives
Mei 2015
Categories |