It’s the most wonderfull time of the year: de week van het Eurovisiesongfestival. Kopenhagen is er zo goed als klaar voor en ook de fans trekken de komende week richting de Deense hoofdstad. Ikzelf trek met een lading vrienden ook naar het land van de zeemeermin en ga daar genieten van al dat eurovisie-plezier. Maandag 28 april begonnen de repetities in de haven van Kopenhagen. Daar heeft de Deense omroep een oude loods omgetoverd tot de Eurovisie-Arena. Een LED-scherm en LED-vloer om U tegen te zeggen, nieuwe technieken met projecties en een boel water voor het podium om helemaal kopje onder te gaan in het liedjesfestijn. Kortom ze gaan uitpakken, die Denen.
Voor het zover is moeten 31 landen nog proberen 1 van de 20 tickets voor de finale zien te bemachtigen. In de finale staan nu al Denemarken (als winnaar van vorig jaar), Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië (de standaard big five, ofwel: grote geldschieters). In de tweede halve finale op donderdag 8 mei dingen nog 15 landen naar 10 plekjes in die finale. Hieronder alvast mijn mening over de liedjes uit ’semi two’ zoals dat tegenwoordig in Eurovisie-land heet ;) Via https://www.youtube.com/watch?v=k8IQbpyfwRk krijgt u alvast een indruk van de acts. 01#MALTA Malta heeft de eer om deze halve finale te openen. De groep Firelight brengt heel wat instrumenten mee op het podium. Een heleboel selfies en rode klaprozen vormen het geprojecteerde decor. ’Coming Home’ neemt ons mee naar de grote oorlog. De Maltezers zullen gedacht hebben: ’Als Udo uit België geen oorlogshymne brengt, doen wij het wel.’ Het ruikt een beetje naar Mumford & Sons schijnt het. Zou kunnen maar ik ken die mijnheer met z’n zonen niet. Wat ik wel hoor en zie is een goed meezingbaar niemendalletje dat goed verkocht wordt aan het publiek. Probleem is dat ik na anderhalve minuut wel klaar ben met dit lied en dat het dan nog net zo lang doordramt… Finale? Zou zo maar kunnen. 02#ISRAEL Sinds Dana International in 2011 de finale niet wist te bereiken, gaat het van kwaad naar erger met Israël want ook in 2012 (met een vreselijk lied van Izabo) en vorig jaar (met een ballade in een veeeeeeeel te strakke jurk en een veeeeeeeel te grote bril) bleef de finale Israël-loos. Er moet dit jaar heel wat gebeuren om Mei Finegold uit de finale te houden. Deze dame heeft een stem als een klok met een heerlijk ruw randje. Daarnaast heeft ze met ’Same Heart’ een geweldige pop-rock-song meegebracht naar Kopenhagen. Tijdens de repetities bleek ondertussen dat Mei niet alleen bangelijk goed zingt, maar ook kan kronkelen als geen ander. Finale? Absoluut! Wie weet horen we dit zaterdag zelfs twee keer. 03#NOORWEGEN Ik heb altijd wat moeite met ballades. Dat is meteen ook de reden waarom ik een pak van de inzendingen dit jaar toch wel wat tijd moest geven. ’Silent Storm’ is er zo eentje. Maar eentje die ik maar tijd blijf geven en er komt niks. Carl Espen doet z’n best en zingt zijn lied (meestal) erg mooi… Maar mij trekt het niet. Het schijnt ook de modernste ballade te zijn die er dit jaar tussen zit (las ik ergens) en staat ook erg hoog bij de fans en de bookmakers. Het zou dus goed kunnen dat het derde Scandinavische land op rij gaat winnen. Finale? Waarschijnlijk wel hoor… 04#GEORGIË Over ’Three Minutes To Earth’ van The Shin And Mariko kan en ga ik kort zijn: plaspauze! Dit is absoluut niet mijn muzikale smaak en als het de finale haalt, ga ik erg luid ’boeh’ roepen zodat u het in uw huiskamers kan horen. Oh ja, er is 1 reden om toch te blijven kijken (desnoods met de oren toe) want er staat een fraaie danser op het podium. Niet dat hij veel doet (hij hangt vast aan een parachute die er waarschijnlijk voor zorgt dat de presentatoren voor dit lied een praatje gaan houden) maar hij springt leuk :) 05#POLEN We hebben nog een lied nodig voor het festival… Wat zullen we eens sturen? Zo moet het ongeveer gegaan zijn op het kantoor van de Poolse omroep een paar weken voor de deadline van de liedjes. Besluit: we sturen wat momenteel hoog in de hitlijsten staat. Gevolg: Donatan & Cleo mogen hun opzwepende ’My Slowianie - We Are Slavic’ op Europa loslaten. Als u de clip al zag, weet u het: veel rondborstige dames die zwoel in de camera kijken. Goeie zet op het WK voetbal waarschijnlijk. Of het ook zo uitpakt op het songfestival is nog maar de vraag. #shakewhatyamamagaveya 06#OOSTENRIJK En na het rondborstige geweld uit Polen mag Conchita Wurst het podium op. Na veel drukte op het podium gaat zij Europa inpakken met ’Rise Like A Phoenix’. Deze dame-met-baard is waarschijnlijk de meest besproken artiest van het festival. Het is een soort Dana-International-met-alles-erop-en-eraan die ook nog eens geweldig kan zingen. Ik vind haar fantastisch en ik vind het geweldig dat ze gewoon is wie ze is en haar ding doet. En van dat ding hou ik wel. Van mij mag het festival volgend jaar naar Oostenrijk. Lijkt me heerlijk. Of het wint hangt natuurlijk van de punten af en dan is het maar zeer de vraag of pakweg Rusland hier punten voor gaat geven. Los daarvan is de song erg goed, de zang helemaal top en de act prachtig. Go Conchita! 07#LITOUWEN Vilija Mataciūnaitė (ik waag me niet aan de uitspraak van haar achternaam en hoop maar dat ik haar Vilija mag noemen) vraagt, wat zeg ik ’schreeuwt’, om aandacht. Haar ’Attention’ heeft iets waardoor ik er toch telkens blijf naar luisteren en kijken. De choreografie en de niet onaardige (wat zeg ik: erug leuke) danser zullen daar veel mee te maken hebben. Het Engels is niet geweldig en u moet ook niet te erg op de tekst letten. Kijk gewoon zoals ik naar de dans. Finale? Persoonlijk zou ik dat erg leuk vinden, maar het zal nipt worden. #myguiltypleasure 08#FINLAND De Finnen scoorden ooit 1 keer met rock (hardrock remember? Haleluja!) en dus kiezen ze daar ook dit jaar voor. De band Softengine mag een lied brengen wat naar mijn mening erg aanleunt bij het werk van Coldplay en dat is op zich niet erg. ’Something Better’ is uniek in z’n genre dit jaar en dat zou voor de Finnen dus qua kans op een finale-plaats gunstig kunnen uitpakken. Ik ben zelf niet zo’n fan van dit nummer en al helemaal niet van de manier waarop de zanger aan het eind z’n hoge noten gaat schreeuwen. 09#IERLAND De recordhouders qua aantal songfestivaloverwinningen tappen uit hetzelfde vaatje als vorig jaar. Toen kregen we een popsong met Ierse invloeden gezongen door een man (die een paar maanden geleden wel uit de kast kwam, maar het blijft een man). Dit jaar mag een dame de eer van het groene eiland hooghouden. Can-Linn feat. Kasey Smith (Kasey is de dame in kwestie) brengt dus een song die bijvoorbeeld van The Corrs had kunnen zijn. Voor het vleugje dans bij het lied ’Heartbeat’ zorgen twee kerels die waarschijnlijk ooit nog in Riverdance stonden. Riverdance? Ja de pauze-act van het songfestival van way back in the nineties die daarna uitgroeide tot een wereldwijd benenzwiepend succes. Of Ierland ook dit keer de finale haalt, hangt erg af van hoe Kasey het er vocaal vanaf brengt. In de Ierse voorronde vond ik het erg leuk, ondertussen ben ik het na 1 minuut al beu en tijdens de repetities heb ik de indruk dat het plat op de bek gaat… Over goed Engels gesproken: deze dame zingt de hele tijd ’my heartbea, my heartbea’. 10#WIT-RUSLAND In de eerste halve finale kregen we al een oorwurm-recept van de Letten. Tegen dat Teo voor WIt-Rusland het podium op moet, weten we of dat recept z’n weg naar de finale gevonden heeft. De cake die we van Belarus mogen verorberen heet ’Cheesecake’ en heeft een vlot ritme en een Robin-Thicke-achtige sfeer meegekregen. Op het podium wordt het gebracht door Teo met vier backingzangers. Het lijkt zo of er een boy-band op het podium staat. Met de zang en de presentatie is niks mis, maar de tekst is wel erg banaal. Maar toen het songfestival de vorige keer in Kopenhagen te gast was, won er ook een lied met een wel erg banale tekst… In dit deelnemersveld weet je dus maar nooit. 11#VOORMALIG JOEGOSLAVISCHE REPUBLIEK - MACEDONIË Oostenrijk stuurt met Conchita een dame met een baard en Macedonië stuurt een dame die eruit ziet als een travestiet. Het lied vond ik in het begin nog wel wat hebben, maar sinds ik Tijana haar ’To The Sky’ tijdens de repetities in Kopenhagen zag (en vooral hoorde) zingen, was ik meteen fan af. Ze heeft een heerlijk ruw randje aan de stem (beetje Pink) en het lied is modern genoeg. Ze zingt af en toe echter zo naast de toon en het pakje dat ze droeg tijdens de repetities roept ook vestimentair wat vragen op. Jammer maar helaas. 12#ZWITSERLAND Na het fluitje van Conchita (sorry, kon het niet laten) nu de beurt aan het fluitje van Sebalter. Deze vrolijke Zwitser (die ik even foto-gewijs tegen me aan mocht trekken tijdens Eurovision In Concert in Amsterdam) gaat vrolijk fluitend door het leven en door z’n lied. Of dat na donderdag ook nog zo is, valt te betwijfelen. ’Hunter Of Stars’ is een vrolijk niemendalletje en Sebalter verkoopt het goed, maar… moest er echt zoveel tekst in dit lied? Ik daag u uit om deze Zwitser tekstueel te volgen. 13#GRIEKENLAND De Grieken zitten waarschijnlijk niet te wachten op een nieuwe songfestivaloverwinning, maar ze doen wel erg goed hun best. Met Freaky Fortune feat. RiskyKidd brengen ze een zanger, een rapper en een toetsenist het podium op. Drie mannen die een ware streling voor het netvlies zijn. Vocaal zit het helemaal goed en ook de act ziet er strak uit incl. een trampoline. Met ’Rise Up’ hebben ze bovendien een erg moderne dance-song in handen die meteen pakt en waar je amper ’Griekenland’ in hoort. Finale? Zeer zeker! 14#SLOVENIË Nog een fluit! Na de overwinning van Emilie vorig jaar is dit instrument plots erg hip op het festival. Waar het in de Oostenrijkse bijdrage om een mannelijke variant ging (sorry Conchita, kon het fluitje ook dit keer niet laten liggen) en in de Zwitserse bijdrage om de tussen-de-lippen-persen-van-lucht-versie is het exemplaar uit Slovenië er een van de dwarse soort. Tinkara Kovac neemt de dwarsluit ter hand, playbackt vervolgens in het begin van haar lied wat op het ding en moet het daarna de rest van de drie minuten vasthouden. Ziet er niet uit hoor ik u denken: klopt! Het lied ’Round And Round’ bevat lekkere stukjes, maar is voor de rest een beetje een flauw gerecht. Van al dat ronddraaien wordt een mens ook sneller misselijk. 15#ROEMENIË Paula Seling & Ovi deden in 2010 in Oslo al eens mee aan het festival. Toen werden ze met ’Playing with fire’ knap derde. Ovi, de mannelijke helft van dit duo, heeft iets met piano’s. In 2010 zat hij samen met Paula nog achter een piano uit plexiglas, dit jaar staat hij af en toe ’in’ een ronde piano. Daarnaast schreef hij ook mee aan ’She’s After My Piano’ waarmee 2Fabiola feat. Loredana bijna naar Kopenhagen kwamen. Het lied dat het Roemeense duo dit jaar brengt heet ’Miracle’, kreeg een uitgekiende act mee en zit boordevol dingen die momenteel dance en hip zijn. Het heeft ook alles in zich om beter te doen dan hun derde plek uit 2010. Of dat lukt, weten we pas op zaterdag 10 mei. Want in de finale staan ze zeker. Volgens mij gaan Malta, Israël, Noorwegen, Polen, Oostenrijk, Finland, Wit-Rusland, Zwitserland, Griekenland en Roemenië door naar de finale op zaterdag. Al kan het bij deze halve finale, meer nog dan bij de eerste, nog echt alle kanten uit voor een pak landen.
0 Comments
Leave a Reply. |
Details
KristofLommel, 19 mei 1977 Archives
Mei 2015
Categories |