Vanavond zou je verwachten dat het dak van de Wiener Stadthalle er af gaat. Helaas zijn er daarvoor net iets teveel ballades en iets te weinig feestnummers in de finale. Maar goed. Het wordt sowieso een feestje waarin Conchita, Schloss Schönbrunn, overbodige presentatrices, foute outfits, valse noten, leuke dansers,… en natuurlijk een spannende puntentelling niet zullen ontbreken.
01. Slovenië Maraaya klinkt als Amy Winehouse. De Sloveense brengt haar man achter de piano en een lucht-viool-spelende dame met led-pakje mee. ’Here For You’ klinkt heerlijk, zou zo op de radio kunnen en wordt goed gezongen. Het plaatje klopt echter niet helemaal door enerzijds de lucht-viool-spelende dame en anderzijds de hoofdtelefoon die Maraaya constant op de oren heeft. Een gimmick teveel lijkt me. Vraag is of deze favoriet voor de top 10 deze rol waar kan maken want er komen nog 26 liedjes. Wel een erg leuke opener. 02. Frankrijk La douce France grijpt terug naar de succesformule van begin 2000, remember ’Je n’ai que mon âme’. Lisa Angell zingt fantastisch en staat in een fraai decor. Probleem is dat La Angell geen ravisante/imponerende Natasha St.-Pier is (van het eerder genoemde ’Je n’ai que mon âme’) waardoor dit belegen lied waarschijnlijk destijds zelfs niet het b-kantje van zou geweest zijn… Als u weet dat het nog nooit gelukt is om vanuit de 2de startpositie het festival te winnen, dan weet u dat we volgend jaar niet richting Parijs trekken. 03. Israël De Oostenrijkse omroep heeft de volgorde van liedjes bepaald nadat de deelnemers dmv loting in de eerste of tweede helft van deze finale terechtkwamen. Het lot wil dat in de eerste helft zo goed als alle up-tempo-liedjes voorbijkomen. Het eerste feestje komt dit jaar uit Israël. Ze haalden eindelijk de finale nog eens. Nadav, de jongen met de gouden schoenen, zingt ’Golden Boy’ en brengt daarmee een heerlijk sfeer-stampertje. Ideaal voor alle songfestivalfeestjes. Hoog scoren gaat dit niet denk ik, ergens in het midden. 04. Estland Elina en Stig komen uit The-Common-Linnets-school en brengen een lied waar ik al sinds de eerste beluistering fan van ben. De repetities verliepen voor de Esten niet zo vlot, maar afgelopen dinsdag klopte het plaatje wel. Vocaal en qua beeld zat het snor. Blijft de vraag of de afstandelijkheid die in de act en in de tekst zit ook zo overkomt in de huiskamers. Ik gun dit een plek in de top 10. 05. Verenigd Koninkrijk De Britten sturen Electro Velvet met ’Still in love with you’. Een heerlijk lied waar ik telkens wel vrolijk van wordt als het op de iPod voorbijkomt. Helaas wordt dit zo slecht gebracht. De kleding zit niet lekker, de danspasjes zijn fout,… Er is teveel mis om echt leuk te zijn. Dit roept ’rode lantaarn’ en wie weet zelfs ’nul punten’. 06. Armenië De leden van de Armeense gelegenheidsformatie Geneology kwamen speciaal voor het Songfestival bijeen om een lied te zingen over de genocide van 1915. De groep telt leden uit alle windstreken en werelddelen, iets dat we aan het einde van het lied ook zodanig zien. Oorspronkelijk heette het lied ’Don’t Deny’, maar dat vond de EBU wat te politiek incorrect en dus lezen we nu als songtitel ’Face The Shadow’. Aan de tekst hoefde niks te veranderen en dus blijft de boodschap van het lied overeind. Vreemd? Absoluut. De groep brengt het lied goed en de diaspora zal de rest wel doen, maar of dat voldoende is om de top 10 binnen te komen. Ik denk het niet. 07. Litouwen Monika en Vaidas mochten donderdag de show openen met ’This Time’. Die startpositie (en de kus) leverde hen waarschijnlijk een plek in de finale op. Nu komen ze na een power-ballad en vlak voor feestlied nummer 2 van de avond. En ja dan valt deze leuke popsong, weinig origineel en niet altijd even toonvast gebracht, toch echt te licht uit. 08. Servië ’Beauty Never Lies’ zingt Bojana in haar oversize glitterjurk. Zingen kan deze dame. Kandidaat voor de Barbara-Dex-award is ze (net als Trijntje by the way) ook. Met deze portie kitsch en de verjaarde discobeat kunnen we wel weer jaren voort op de songfestivalfeestjes. Het dak gaat er in Wenen waarschijnlijk af tijdens dit nummers en de bookmakers beginnen dit lied ook te smaken. Een tweede overwinning voor Servië zie ik er niet in, laat een ander land maar eens een tweede keer winnen. Top 10 is volgens mij het hoogst haalbare. 09. Noorwegen De Noren deden afgelopen donderdag wat van hen verwacht werd. Mørland en Debrah Scarlett pakten Europa voldoende in met hun duistere ballad. Daardoor staan ze nu terecht in de finale. Ze hebben goed gekeken naar hoe ’Calm After The Storm’ vorig jaar in beeld gebracht werd. Daarnaast hebben ze een bijzonder nummer. ’Monster Like Me’ is misschien niet het meest toegankelijke lied, maar wel het meest intrigerende van dit festival. Het wordt goed gezongen, goed in beeld gebracht en neemt mij van begin tot einde mee. Heerlijk. Top 10! 10. Zweden Topfavoriet Zweden maakte tijdens de tweede halve finale z’n favorietenrol waar meer dan waar en won waarschijnlijk met ruime voorsprong die semi-final. ’Heroes’ is niet super-origineel (Avicii, David Guetta,…) en is zeker geen ’Euphoria’. Het klinkt goed genoeg om aan te slaan. Måns Zelmerlöw zingt goed, ziet er goed uit en brengt een mooie act mee. Die act schreeuwt: winnaar! Of dat gaat lukken? Wie weet… al blijf ik dan toch liever iets dichter bij huis ipv weer naar Zweden te gaan in 2016. 11. Cyprus Aaaah… Mmmmm… ’One Thing I Should Have Done’ van Giannis Karayiannis vond ik al van de eerste beluistering erg mooi. Het is een ballad en daar heb ik normaal niks mee, waarschijnlijk daarom dat ik de dance-versie die online staat nog ietsje beter vind, maar dit lied en deze stem raakten me direct. Er komen sowieso 12 punten uit Griekenland. 12. Australië Vlak voor de Belg komt Guy Sebastian namens Australië het podium op. Hij brengt wat straatverlichting mee en een paar backings. Maar, belangrijker, hij brengt een goeie radio-song mee die het wel eens erg goed kan gaan doen tijdens de puntentelling. Op sympathie van Europa kunnen deze ere-gasten (ze mogen meedoen omdat oma-songfestival 60 is) sowieso rekenen. Als ze winnen mogen ze volgend jaar weer meedoen… Top 10: ja! Winnen? Net niet… 13. België De RTBF koos intern voor Loïc Nottet, runner up van The Voice Belgique. Zijn coach uit dat programma schreef mee aan het lied ’Rhythm Inside’ en ook iemand uit het team van SIA mocht aanschuiven. België brengt het modernste lied dit jaar en dat is op zich een gok. De jonge Waal is echter goed bij stem, al is z’n timbre een kwestie van smaak, en ook de choreografie past perfect. Het plaatje klopt en dus. Bij de bookmakers gaat het alleen maar in stijgende lijn en in de wandelgangen is te horen dat België de eerste halve finale zou gewonnen hebben. Ik blijf dromen over en hopen op een tweede Belgische overwinning op het songfestival. Als Loïc en z’n backings het net zo goed doen als dinsdag moet dat er zeker inzitten. 14. Oostenrijk Het gastland wil volgend jaar absoluut niet opnieuw instaan voor de organisatie van dit evenement. De Makemakes hebben met ’I’m yours’ en hun looks het hetero-lied en de bijhorende uitstraling, maar scoren gaat dit niet. Het enige wat ’hot’ is aan deze inzending is de piano die in de fik gaat. Grappig trouwens dat op het songfestival piano’s gewoon doorspelen als de pianist/zanger het einde van z’n lied zonodig rechtopstaand gaat zingen… #keepitreal 15. Griekenland Gelukkig heeft Maria Elena Kyriakou de nodige Engelse bijles gekregen en is haar uitspraak behoorlijk verbeterd. Dat schreef ik in mijn column van dinsdag… Tijdens de dinsdagse halve finale was daar echter niks van te horen. Net als tijdens de Griekse finale klonk haar ’One Last Breath’ toch echt als “One Lost Breast” en dat is een hele andere benefietavond. Goeie staging en een sterke vertolking (incl. vocale acrobatie) zorgen voor kwalitatieve Griekse pathos. Dit jaar dus ergens in het midden voor de Grieken. 16. Montenegro We zijn al over de helft. Had ik u al gezegd dat er dan een pak ballads op u afkomen? U kreeg er net al eentje en we gaan nog even door. Vorig jaar haalde dit land de finale met een balkan-ballad gezongen door een boekhouder zonder uitstraling. Copy-paste dachten ze. Ze vroegen Zeljko Joksimovic (de Ralph Siegel van ex-Joegoslavië en oud-deelnemer) om een lied. Kameraad Zeljko had nog wel wat op de plank liggen en dus mag Knez (ook noppes uitstraling dus) het podium op om ’Adio’ te zingen. Een balkan-ballad waarvan we er op het festival al meer hoorden, maar vooral ook betere… Finale is gehaald, hoog komt het niet. 17. Duitsland In 2010 wonnen de Duitsers pas voor de tweede keer. Lena was de dame die voor die twee overwinning zorgde. Anno 2015 mag Ann-Sophie, die wel heel erg klinkt als/lijkt op Lena, de eer hooghouden met ’Black Smoke’. Leuk lied, prima vertolking, goeie stem,… Alles is aanwezig, maar om te winnen is dit echt te gewoontjes. Ik vrees zelfs dat de kijkers dit compleet vergeten gaan zijn of alleszins vergeten om hiervoor te stemmen. Wel tof dat er even wat ’mid-tempo’ tussen de ballads kan… Nog effe toevoegen dat Ann-Sophie als runner-up naar Wenen kwam. De grote overwinnaar (met zo’n 80% van de stemmen) bedankte voor de eer. 18. Polen Daar zijn de boompjes weer. Dit keer met roze bloesems. De Poolse inzending is er eentje met een behoorlijk verhaal. Monika geraakte 9 jaar geleden na een auto-ongeval in een rolstoel. Sindsdien vecht ze terug en dat brengt haar dus nu op het podium van het songfestival met ’In The Name Of Love’. Als u nog glazuur over heeft op de tanden na al wat al voorbijgekomen is, dan gaat het er met dit lied gegarandeerd af. Zoveel zoet, lief, schattig,… is wat veel van het goede. Tel daarbij de eerder genoemde roze bloesems en het kwaad is geschied. Ik had dit al niet in de finale verwacht, maar waar toen de laatste startplaats misschien dat extra duwtje gaf is dat voordeel nu niet aanwezig. Forgetable song. 19. Letland Niet-voor-de-hand-liggend, eigenzinnig, eigen stijl. Het zouden omschrijvingen voor de Belgische inzending kunnen zijn. De Letse Aminata ziet er betoverend uit, zingt goed en brengt haar ’Love Injected’ vol overgave. Het is vast niet ieders ding, maar deze song heeft toch iets waardoor ik blijf kijken en luisteren. Al ben ik er na 2 minuten wel klaar mee en dan moeten we dus nog een minuut. Van dat euvel hebben wel meer liedjes dit jaar last (ook ’Walk Along’). Dit zou verrassend de top 10 kunnen binnenwandelen. 20. Roemenië Voltaj, de Roemeense groep, vindt het Songfestival an sich niet belangrijk. Ze doen vooral mee om de boodschap achter hun lied te promoten. De groep zingt namelijk over en voor een stichting die kinderen wil “herenigen met hun ouders die uit economische noodzaak zijn gaan werken in het buitenland en daardoor hun kroost moesten achterlaten.” Niet direct de meest meeklapbare evergreen denkbaar en eigenlijk vind ik ’De La Capat/All Over Again’ een beetje te saai, net als de Hongaarse inzending die zometeen nog komt. 21. Spanje Edurne, een bevallige Spaanse deerne, brengt met ’Amanecer’ een lied dat staat of valt met de sfeer die op het podium gemaakt wordt. Persoonlijk had ik van haar vertolking meer verwacht. Het podium blijft, op 1 halfnaakte danser en Edurne na, helemaal leeg en dat is jammer. Volgens mij zat hier meer in want het lied vind ik erg lekker en de zang is zeker goed genoeg. Gemiste kans. 22. Hongarije Ik had u al gewaarschuwd en u heeft niet lang moeten wachten. De Hongaarse mag het podium op. Boggie en haar backings mogen een vredeslied op Europa loslaten. In het decor wordt ondertussen weer een boom de huiskamers ingestuurd. Het is lief. Boggie is mooi. Drie minuten duren lang. Ik begrijp niet wat dit in de finale doet. Ik vind het saai. 23. Georgië In een Eurovisiejaar waarin Rusland de vredesduif speelt, kozen zowel Malta als Georgië voor liedjes getiteld ‘Warrior’. Nina Sublatei mocht namens Georgië de eerste halve finale afsluiten en heeft daar haar voordeel mee gedaan. De Maltese strijdster is, zoals verwacht, gesneuveld. Van de twee songs met dezelfde titel was deze Georgische net een tikkeltje strijdbaarder dan de Maltese amazone. Niet slecht, maar niet goed genoeg om ons echt omver te blazen. Middenmoter. 24. Azerbeidzjan Toen ’The Land Of Fire’ in 2006 voor het eerst meedeed aan het Eurovisie-feestje stond Elnur al eens op het festivalpodium. Toen als (engelen)deel van een duo, nu solo. Destijds was hij een kapper die het zingen ’erbij’ deed. Ondertussen heeft hij ’The Voice of Turkey’ gewonnen. Destijds bracht hij een dramatisch lied, nu komt hij aanzetten met een lied vol drama. Toch effe iets anders en iets beters. Er komen trouwens weer, dit keer dode, bomen in beeld. Waarschijnlijk komt Elnur met z’n ’Hour Of The Wolf’ net in de top 10 terecht. 25. Rusland ”Pijnlijk dat uitgerekend het momenteel meest gewantrouwde land in Europa schaamteloos een vredesnummer opvoert op dit Songfestival.”, aldus Raf van Bedts over ’A Million Voices’ op www.eurosong.be. Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven. Maar bij het songfestival mag het niet om politiek gaan, dus laten we eens kijken naar de inzending zelf. “We are the world’s people”, zingt Polina bij aanvang van haar lied, maar met haar accent en wat verbeelding klinkt dat als “We are the worst people”. Zelfkennis is een groot goed. Al met al moet ‘A Million Voices’ dienen als Russische vredesduif, gebracht door een knappe, vocaal behendige dame die weet hoe ze de toonladder op en af moet. Eerlijk is eerlijk: alleen Polina is Russisch, verder komt alles aan deze bijdrage uit Zweden. Het is één pot siroop, maar wel erg overtuigend gebracht. Goed, alles wat je bij zo’n vredeshymne verwacht komt ook voorbij op de plekken waar je ’t verwacht… Maar in dit geval levert voorspelbaarheid zeker weten een hoge plek op… En wie weet zelfs de overwinning. Goeie startpositie cadeau gekregen van de Oostenrijkse omroep. Of zijn de kijkers ondertussen ingedut. 26. Albanië Zangeres Elhaida Dani won ooit ’The Voice of Italy’ en mag nu haar land vertegenwoordigen. Een liedje vinden viel echter niet mee. Na de overwinning tijdens het Albanese nationale songfestival, met de pakkende naam ’Festivali i Kenges’, trokken de componisten hun winnende liedje in. Dani moest op zoek naar nieuw materiaal en dat werd ’I’m Alive’. Om mij volstrekt onbekende redenen werd dit al snel een ’fan-favorite’. Ik zag de finaleplek dus wel een beetje aankomen, maar de valse noten niet. Wat klonk dit dinsdag slecht. 27. Italië De Italianen doen sinds 2011 terug mee en sturen sindsdien weer bijna jaarlijks kwaliteit. Bijna jaarlijks want vorig jaar ging het schandelijk mis. Gelukkig voor Il Volo zijn we dat al lang vergeten en kunnen we ons nu overgeven aan hun bijdrage ’Grande Amore’. De heren zijn een doorslagje van Il Divo, zijn goed bij stem, zien er goed uit, hebben een strak Italiaans pak aan,… en brengen een niet bijster origineel lied. Als 27ste aantreden met vocaal geweld… Het zou de Italianen hun derde overwinning op kunnen leveren. Ik zit daar persoonlijk niet op te wachten. Enerzijds omdat we dan volgend jaar meer opera en belcanto krijgen (en daar zit ik niet op te wachten). Anderzijds omdat de dramatische organisatie van het vorige songfestival op Italiaanse bodem mij nog in het geheugen gegrift staat. Ik hoop dat de top 10 er aan het einde van de avond als volgt uitziet: 1 België 2 Zweden 3 Estland 4 Rusland 5 Australië 6 Noorwegen 7 Italië 8 Azerbeidzjan 9 Letland 10 Israël We gaan het meemaken! #rapapap #goloic #bel
0 Comments
Vanavond de tweede halve finale van het 60e Eurovisiesongfestival, wederom vanuit Wenen. Afgelopen dinsdag kwalificeerden de eerste tien landen zich voor de grote finale zaterdag, waaronder België. De Nederlandse inzending, Trijntje Oosterhuis, bereikte die avond z’n eindstation (sorry, kon het niet laten).
Het feestje wordt gevierd in de Wiener Stadthalle waar we dinsdag al groots verwelkomd werden door de winnaar van vorig jaar: Conchita Wurst. Vanavond geen grote entrée met La Wurst, wel maken alle deelnemers wederom een welkomstwandeling door de zaal op weg naar het podium. Als ze hun Walk Along (sorry, kon het weer niet laten) achter de rug hebben staan opnieuw de drie presentatrices te wachten om hun compleet overbodige ding te doen. Gelukkig hebben ze wel wat anders aan dan afgelopen dinsdag, al lijkt het erop dat het complete kledingbudget dit jaar is opgegaan aan de garderobe van Conchita. Op basis van de repetities (en mijn eigen smaak uiteraard) neem ik u weer mee op een muzikale reis door Europa. Ook dit keer weer een pak ballades (merci, Conchi) en opvallend veel duo’s (de Common-Linnets-school). 01. Litouwen Monika en Vaidas mogen de show openen met ’This Time’. Leuke popsong, weinig origineel en niet altijd even toonvast gebracht. Op zich wel prettig om hiermee deze halve finale te openen want de uptempo-songs zijn zeldzaam dit jaar. Finale: Waarschijnlijk wel. Het wordt enthousiast genoeg gebracht. 02. Ierland De Ieren hebben de meeste Eurovisieoverwinningen op zak. Toch zitten op het groene eiland volgens mij niet te wachten op een achtste keer winnen. Molly Sterling zingt, gezeten achter een piano, het lied ’Playing With Numbers’. Een onschuldig niemendalletje met weeral een boom in de achtergrond. Molly zingt met de ogen gesloten, ik vrees dat veel kijkers haar voorbeeld volgen… Finale: Nope, tenzij er heel erg met de cijfers gespeeld wordt. 03. San Marino Na drie jaren Valentina Monetta gestuurd te hebben, mogen dit jaar Anita en Michele (een jongen voor alle duidelijkheid) de eer van San Marino hoog houden. Beiden hebben een Eurovisie verleden, met deelnames aan de junior variant. Anita deed zelfs afgelopen jaar nog mee aan de kinder-versie en dat is op zich al een enig selling point… Correctie, dat *is* het enige selling point. San Marino was beter af geweest met een nieuwe tekstdichter/componist. Deze bijdrage van Mister Ralph Siegel (remember ’Ein Bisschen Friede’) klinkt zo belegen en oubollig dat de motten er stoflongen van krijgen. Finale: No. Gelijk ook het woord waarmee Michele de song opent. 04. Montenegro Vorig jaar haalde dit land de finale met een Balkan-ballad gezongen door een boekhouder zonder uitstraling. Copy-paste dachten ze. Ze vroegen Zeljko Joksimovic (de Ralph Siegel van ex-Joegoslavië en oud-deelnemer) om een lied. Kameraad Zeljko had nog wel wat op de plank liggen en dus mag Knez (ook noppes uitstraling dus) het podium op om ’Adio’ te zingen. Een balkan-ballad waarvan we er op het festival al meer hoorden... En betere. Finale: Ja. Uniek in z’n soort dit jaar, net als vorig jaar, en dus door naar de finale, net als vorig jaar. 05. Malta Afgelopen dinsdag ging de Georgische ’Warrior’ al door naar de finale. Amber hoopt namens Malta met het gelijknamige lied hetzelfde te doen. Ze komt echter minder strijdvaardig over. Waar de Georgische de indruk gaf je gelijk te willen verslinden, lijkt Amber gewoon té Disney. Dat past dus niet bij het lied. Vocaal is het ook nog maar afwachten of dit goed komt. Finale: Neen. Dat zou voor Malta voor het eerst in jaren zijn… en dan nog omdat ze ’te lief’ is. 06. Noorwegen Eindelijk. Eindelijk. Eindelijk een lied dat echt kan gaan scoren in de finale. Mørland en Debrah Scarlett hebben goed gekeken naar de wijze waarop ’Calm After The Storm’ vorig jaar in beeld gebracht werd. Daarnaast hebben ze een bijzonder nummer. ’Monster Like Me’ is misschien niet het meest toegankelijke lied, maar wel het meest intrigerende van dit festival. Het wordt goed gezongen, goed in beeld gebracht en neemt mij van begin tot einde mee. Heerlijk. Finale: Absoluut! 07. Portugal Mag Noorwegen nog een keer… Neen? Dan ga ik plassen. Leonor Andrade mag dan voor Portugal ’Há Um Mar Que Nos Separa’ zingen… Ze wachten al het langst op een overwinning… en ze gaan nog wat langer moeten wachten. Finale: Zeer zeker niet! 08. Tsjechië Na enkele slechte jaren haakte Tsjechië in 2009 af. Anno 2015 komen ze terug. En hoe? Met Marta (een topwijf verneem ik van de pers ginds) en Vaclav (een gespierde bink). ’Hope Never Dies’ zou de titelsong uit een musical kunnen zijn. Vocaal staat dit als een huis en de achtergrond bij dit lied past als de broek van Loïc Nottet. Welkom terug Tsjechië! Finale: Ja hoor. 09. Israël Vorig jaar schreef ik hier nog dat het absoluut niet zou kunnen dat het land toen de finale niet zou halen. Ik vond hun inzending van toen ijzersterk en was stomverbaasd dat het laatste geëindigd was in z’n halve finale. Dit jaar zal ik weer net zo verbaasd zijn als Israël niet doorstoot naar de finale. Nadav, de jongen met de gouden schoenen, zingt ’Golden Boy’ en brengt daarmee een heerlijk sfeer-stampertje. Ideaal voor alle songfestivalfeestjes. Ideaal om terug te horen op zaterdag. Finale: Graag! 10. Letland Niet-voor-de-hand-liggend, eigenzinnig, eigen stijl. Het zouden omschrijvingen voor de Belgische inzending kunnen zijn. De Letse Aminata ziet er betoverend uit, zingt goed en brengt haar ’Love Injected’ vol overgave. Het is vast niet ieders ding, maar deze song heeft toch iets waardoor ik blijf kijken en luisteren. Al ben ik er na 2 minuten wel klaar mee en dan moeten we dus nog een minuut. Van dat euvel hebben wel meer liedjes dit jaar last (zie ook ’Walk Along’). Finale: Yep! 11. Azerbeidzjan Toen ’The Land Of Fire’ in 2006 voor het eerst meedeed aan het Eurovisie-feestje stond Elnur al eens op het festivalpodium. Toen als (engelen)deel van een duo, nu solo. Destijds was hij een kapper die het zingen ’erbij’ deed. Ondertussen heeft hij ’The Voice - Turkey’ gewonnen. Destijds bracht hij een dramatisch lied, nu komt hij aanzetten met een song vol drama. Toch effe iets anders en iets beters. Dit gaat vlot door naar de finale waar het naar alle waarschijnlijkheid ook hoog eindigen zal. Finale: Jazeker! 12. IJsland De noordelijke landen (Finland en Denemarken) doen het voorlopig niet goed op het festival dit jaar. Noorwegen gaat daar verandering in brengen en ook IJsland mag nog steeds hopen of een plek in de finale. Maria moet het doen met ’Unbroken’. Een liedje in het genre van de winnaar van 2013 en net als Emelie De Forest destijds staat ook Maria op blote voeten op het podium. Vocaal ging het tijdens de repetities wel eens mis en het is jammer dat er bij dit lied niet meer gebeurt op het podium. Finale: Op het nippertje… of net niet. 13. Zweden Topfavoriet Zweden maakt tijdens de repetities z’n favorietenrol waar. ’Heroes’ is niet super-origineel (Avicii, David Guetta,…) en is zeker geen ’Euphoria’. Het klinkt goed genoeg om aan te slaan. Måns Zelmerlöw zingt goed, ziet er goed uit en brengt een mooie act mee. Die act schreeuwt: winnaar! Of dat gaat lukken? Wie weet… al blijf ik dan toch liever iets dichter bij huis in plaats van weer naar Zweden te gaan in 2016. Finale: Wat denk je? 14. Zwitserland Na de topfavoriet komen is nooit een zegen en voor Mélanie uit Zwitserland kan dat wel eens betekenen dat mensen nog niet bekomen zijn van de visuele impact van de Zweedse inzending. Mélanie zingt wel goed, maar ’Time To Shine’ is niet de sterkste inzending. Er zit gewoon veel te veel tekst in het lied. Als u nog niet genoeg bomen gezien heeft in de achtergrond tijdens de optredens, geen zorgen er komt nu een compleet bos voorbij. Finale: Nope. 15. Cyprus Aaaah… Mmmmm… ’One Thing I Should Have Done’ van Giannis Karayiannis vond ik al van de eerste beluistering erg mooi. Het is een ballad en daar heb ik normaal niks mee, waarschijnlijk daarom dat ik de dance-versie die online staat nog ietsje beter vind. Toch raakten lied en stem me direct. Toch kan het lastig worden: de bookmakers laat het lied koud, de Cyprioten moeten het zonder de standaard 12 punten van Griekenland doen en ook de fans tijdens ’Eurovision In Concert’ kreeg het geen aandacht. Nog erger: zelfs tijdens de eerste repetities was er nauwelijks applaus. Laten we hopen dat het lukt. Finale: Hopelijk wel. 16. Slovenië Maraaya klinkt als Amy Winehouse. De Sloveense brengt haar man achter de piano en een lucht-viool spelende dame in led-pakje mee. ’Here For You’ klinkt heerlijk, zou zo op de radio kunnen en wordt goed gezongen. Het plaatje klopt echter niet helemaal door enerzijds de lucht-viool-spelende dame en anderzijds de hoofdtelefoon die Maraaya constant op de oren heeft. Een gimmick teveel lijkt me. Finale: Ja hoor. 17. Polen Daar zijn de boompjes weer. Dit keer met roze bloesems. De Poolse inzending is er eentje met een behoorlijk verhaal. Monika geraakte 9 jaar geleden na een auto-ongeval in een rolstoel. Sindsdien vecht ze terug en dat brengt haar dus nu op het podium van het songfestival met ’In The Name Of Love’. Als u na alle liedjes, dit is het laatste in deze halve finale, van dinsdag en vandaag nog glazuur over heeft op de tanden dan gaat het er met dit lied gegarandeerd af. Zoveel zoet, lief, schattig,… is wat veel van het goede. Tel daarbij de eerder genoemde roze bloesems en het kwaad is geschied. Finale: Neen. Volgens mij gaan na de recaps, grappig bedoelde filmpjes, praatjes vanuit de greenroom en promotie voor de DVD/CD de volgende landen door naar de finale: Litouwen, Montenegro, Noorwegen, Tsjechië, Israël, Letland, Azerbeidzjan, Zweden, Cyprus en Slovenië. #rapapap #goloïc #bel Vanavond schiet het Eurovisiesongfestival weer uit de startblokken met de eerste halve finale. Dankzij de overwinning van Conchita Wurst mag Oostenrijk dit jaar de zestigste editie van het festival organiseren. Het feestje wordt gevierd in de Wiener Stadthalle, waar ook al enkele dagen wordt gerepeteerd. Op basis van die repetities (en mijn eigen smaak uiteraard) neem ik u weer mee op een muzikale reis door Europa. Dit jaar een pak ballades (merci, Conchi) en opvallend veel duo’s (de Common-Linnets-school, net wat u zegt).
01. Moldavië Eduard Romanyuta is een kerel uit Oekraïne. Hij mag het festival openen namens Moldavië en hoeft niet te rekenen op punten uit z’n geboorteland. Door de crisis slaat Oekraïne een jaartje over. Eduard brengt een vlotte popsong, zo eentje die je ook zou kunnen terugvinden op een album van Britney Spears of de Backstreet Boys…Een beetje belegen dus en daarom net niet sterk genoeg om echt potten te breken. Ondanks de outfits die een erg sterk eind jaren 90 gehalte hebben is ’t een vlotte opener van deze eerste halve finale. Dat is zeker gezien het hoge aantal ballads een fikse meevaller. Finale: Waarschijnlijk wel, maar daar zal ‘t dan onderaan het klassement eindigen. 02. Armenië De leden van de Armeense gelegenheidsformatie Geneology kwam speciaal voor het Songfestival bijeen om een lied te zingen over de genocide van 1915 in de eerste ballad van de avond. De groep telt leden uit alle windstreken en werelddelen, iets dat ze het einde van het lied ook zodanig zien. Oorspronkelijk heette het lied ’Don’t Deny’, maar dat vond de EBU wat te politiek incorrect en dus lezen we nu als songtitel ’Face The Shadow’. Aan de tekst hoefde niks te veranderen en dus blijft de boodschap van het lied overeind. Vreemd? Absoluut. De groep brengt het lied goed en de diaspora zal de rest wel doen. Finale: Yep, maar hooguit uit politiek correcte overwegingen. We hoeven absoluut niet naar Armenië volgend jaar. 03. België De RTBF koos intern voor Loïc Nottet, runner up van The Voice Belgique. Zijn coach uit dat programma schreef mee aan het lied ’Rhythm Inside’ en ook iemand uit het team van SIA mocht aanschuiven. België brengt het modernste lied dit jaar en dat is op zich een gok. De jonge Waal is echter goed bij stem, al is z’n timbre een kwestie van smaak, en ook de choreografie past perfect. Het plaatje klopt en dus zeilen we door naar zaterdag (aldus de pers en de bookmakers). Finale: Zeker wel. Ik heb zelfs een beetje hoop dat België dit jaar kan doen wat Nederland vorig jaar presteerde. Wie weet zit er zelfs net dat tikkeltje meer in. Een mens mag dromen. Toch? 04. Nederland Er was de afgelopen dagen meer te doen om #dejurk van Trijntje Oosterhuis dan over het lied en dat zegt al veel. ’Walk Along’ is een a-typisch Trijntje-nummer en dat hoor je als je haar gelijknamige album gaat beluisteren. Het is jammer dat Trijntje niet voluit voor haar eigen repertoire kiest. Een traditie die Nederland weer op de songfestival-kaart gezet heeft. Ik vond het lied meteen goed, maar dat is eerder een teken dat het wel eens in de halve finale zou kunnen blijven steken. Anouk en The Common Linnets gaf ik namelijk na de eerste beluisteringen geen schijn van kans… Finale: Kantje boord… Helaas. 05. Finland De Finnen sturen een formatie die volledig bestaat uit verstandelijk beperkten. De band is echter niet voor het festival samengebracht en dat spreekt in hun voordeel. Ze mogen van mij ook muziek blijven maken, maar het is gewoon echt niet mijn ding. De titel ’kortste lied op het songfestival allertijden’ hebben ze op zak en ik ben oprecht blij dat het na anderhalve minuut afgelopen is. Ik vrees dat ze echter op veel sympathie gaan kunnen rekenen en daardoor, misschien ten koste van Nederland, wel de finale halen. Finale: Zou zo maar kunnen, maar Helsinki 2016: ik hoop het toch echt niet. 06. Griekenland Gelukkig heeft Maria Elena Kyriakou de nodige Engelse bijles gekregen en is haar uitspraak behoorlijk verbeterd. Tijdens de Griekse finale klonk haar ’One Last Breath’ toch echt als “One Lost Breast” en dat is een hele andere benefietavond. Tot een week geleden gaf ik deze inzending geen cent, maar toen waren er de repetities. Beter Engels, goeie staging en een sterke vertolking (incl. vocale acrobatie) zorgen voor kwalitatieve Griekse pathos. Finale: Absoluut en daar in de middenmoot. 07. Estland Elina en Stig komen uit The-Common-Linnets-school en brengen een lied waar ik al sinds de eerste beluistering fan van ben. De repetities verliepen voor de Esten niet zo vlot en daardoor blijft de vraag of dit over gaat komen in de huiskamers en vocaal in orde gaat zijn. Ik gun hen graag het voordeel van de twijfel. Finale: Ja, en als het plaatje klopt, eindigt het daar hoog. 08. VJR Macedonië ’Autumn Leaves’ in de lente… Het is eens wat anders. Na de eerste repetities waren mensen erg positief over deze inzending. Na de tweede repetitie, die vocaal een pak minder was, werd het weer stil. Het lied zelf is redelijk ’bla’. Ze krijgen wel een fijne ’back-drop’ mee op het scherm achter het podium… Maar als dat het enige positieve is, kun je beter je koffer gepakt houden. Finale: Waarschijnlijk niet. 09. Servië ’Beauty Never Lies’ zingt Bojana in haar oversize glitterjurk. Zingen kan deze dame. Kandidaat voor de Barbara-Dex-award is ze (net als Trijntje by the way) ook. Met deze portie kitsch en de verjaarde discobeat kunnen we wel weer jaren voort op de songfestivalfeestjes. Finale: Vast wel. 10. Hongarije Boggie en haar backings mogen een vredeslied op Europa loslaten. In het decor wordt ondertussen de tweede boom de huiskamers ingestuurd. Het is lief. Boggie is mooi. Drie minuten duren lang. Ik vind het saai. Finale: Voor mij hoeft het echt niet. 11. Wit-Rusland ’Time’ vond ik bij de eerste beluistering nog best OK, al is dat allerminst voldoende om naar de finale door te stoten. Tijdens de repetities ging het vocaal bij Uzari (de mannelijke helft van dit duo) vaak mis. Maimuna (de vrouwelijk helft) mag dan echt een stukje viool kunnen spelen, op het songfestival staan anno 2015 alle instrumenten op band. Ze staat daar dus behoorlijk van jetje te playbacken. Finale: Waarschijnlijk wel, er zitten genoeg punten gevende buurlanden in deze halve finale dat het voor de vorm alleen al moet lukken. 12. Rusland ”Pijnlijk dat uitgerekend het momenteel meest gewantrouwde land in Europa schaamteloos een vredesnummer opvoert op dit Songfestival.”, aldus Raf van Bedts over A Million Voices op www.eurosong.be. Ik had het zelf niet beter kunnen omschrijven. Maar bij het songfestival mag het niet om politiek gaan, dus laten we eens kijken naar de inzending zelf. “We are the world’s people”, zingt Polina bij aanvang van haar lied, maar met haar accent en wat verbeelding klinkt dat als “We are the worst people”. Zelfkennis is een groot goed. Al met al moet ‘A Million Voices’ dienen als Russische vredesduif, gebracht door een knappe, vocaal behendige dame die weet hoe ze de toonladder op en af moet. Eerlijk is eerlijk: alleen Polina is Russisch, verder komt alles aan deze bijdrage uit Zweden. Het is één pot siroop, maar wel erg overtuigend gebracht. Goed, alles wat je bij zo’n vredeshymne verwacht komt ook voorbij op de plekken waar je ’t verwacht… Maar in dit geval levert voorspelbaarheid zeker weten een finaleplek op… En wie weet zelfs de overwinning. Finale: Zeker en vast en daar zal het helaas hoog eindigen… Helaas, omdat ik niet op een Russische overwinning zit te wachten. 13. Denemarken ’The Way You Are’ is een mainstream popsong perfect geschikt voor Sky Radio of Radio Nostalgia. Een nummer waar je niks op tegen kan hebben, maar er enthousiast van worden is zo mogelijk een nog onmogelijkere opgave. Al met al een aangename manier om drie minuten van je leven te vullen, maar wie dit Deense deuntje in de file hoort, is het na de laatste klanken vergeten. Kortom, het is Deense eenheidsworst en erg herkenbaar in z’n ambachtelijke voorspelbaarheid. Dat hoeft niet direct negatief uit te pakken, in 2013 wonnen de Denen immers. Finale: Twijfelgevalletje net als Nederland… 14. Albanië Zangeres Elhaida Dani won ooit The Voice of Italy en mag nu haar land vertegenwoordigen. Een liedje vinden viel echter niet mee. Tijdens het Albanese nationale songfestival, met de pakkende naam ’Festivali i Kenges’, trokken de componisten hun winnende liedje in. Dani moest op zoek naar nieuw materiaal en dat werd ’I’m Alive’. Om mij volstrekt onbekende redenen werd dit al snel een ’fan-favorite’. Finale: Wie weet, maar potten breken doet het daar niet. 15. Roemenië Voltaj, de Roemeense groep, vindt het Songfestival an sich niet belangrijk. Ze doen vooral mee om de boodschap achter hun lied te promoten. De groep zingt namelijk over en voor een stichting die kinderen wil “herenigen met hun ouders die uit economische noodzaak zijn gaan werken in het buitenland en daardoor hun kroost moesten achterlaten.” Niet direct de meest meeklapbare evergreen denkbaar en eigenlijk vind ik ’De La Capat/All Over Again’ een beetje te saai, net als de Hongaarse inzending. Finale: Met de nodige steun van buren gaat dat waarschijnlijk net lukken. 16. Georgië In een Eurovisiejaar waarin Rusland de vredesduif speelt, kiezen zowel Malta als Georgië voor liedjes getiteld ‘Warrior’. Nina Sublatei mag namens de eerste halve finale afsluiten. Van de twee songs met dezelfde titel is deze Georgische net een tikkeltje strijdbaarder dan de Maltese amazone die zich donderdag tijdens de tweede halve finale mag bewijzen. Vorig jaar eindigde Georgië in zijn halve finale op de allerlaatste plaats. Dat zie ik met deze dame (inclusief veren) niet gebeuren. Een fijne afsluiter van de eerste halve finale. Finale: Yep. Vermoedelijke finalisten: Armenië, België, Finland, Griekenland, Estland, Hongarije, Rusland, Albanië, Roemenië en Georgië. Persoonlijk zou ik liever Nederland, Denemarken en Servië meenemen naar het grote spektakel op zaterdag, sorry Finland, Hongarije en Roemenië. Vanavond weten we hoe Europa gekozen heeft. Veel plezier bij de eerste halve finale van het Eurovisie Songfestival. #rapapap Na twee halve finales afgelopen week, waarin naast België nog 10 andere landen afvielen, is er straks eindelijk de finale van het 59ste Eurovisiesongfestival. De Denen lieten de afgelopen week al zien hoe je een songfestival, middels een flinke portie techniek, de Europese huiskamers in knalt. Vanavond tijdens de finale is dat niet anders. Het wordt een prachtige show die nog wel een tijdje na middernacht doorgaat vermits de puntentelling pas rond kwart voor 12 begint. Voor de liefhebbers hier alvast een filmpje met de deelnemers in de startvolgorde van vanavond: https://www.youtube.com/watch?v=B_TZIYvFQME#t=13. Mijn oordeel lees je hieronder.
#01. Oekraïne: Mariya Yaremchuk - Tick-Tock Zo zien hamsterweken eruit in Oekraïne. Fijne popsong, mooie zangeres en een act waaraan behoorlijk geschaafd is sinds de nationale voorronde. Mooie opener van het festival die misschien wel eens de top 10 zou kunnen binnenwandelen. #02. Wit-Rusland: Teo - Cheesecake Vanaf de 2de startpositie heeft nog nooit iemand het festival gewonnen. Dat gaat ook dit jaar niet gebeuren. Teo zingt zijn lied erg goed en hij staat met een goeie portie zelfvertrouwen (en vlotte moves) op het podium. #03. Azerbeidzjan: Dilara Kazimova - Start a Fire Een mooi lied, maar ik ben niet mee met het Engels van Dilara en de act snap ik ook helemaal niet. Het zou me niet verbazen als Azerbeidzjan voor het eerst buiten de top 10 eindigt vanavond. #04. IJsland: Pollapönk - No Prejudice Ik hou hier wel van. Hoog gaat het niet komen, maar de heren maken me wel vrolijk. #05. Noorwegen: Carl Espen - Silent Storm De Noorse inzending heeft mij nooit echt kunnen raken. De staging met de violen snap ik niet en hij zingt het op zo’n manier dat elke emotie weggeblazen wordt. #06. Roemenië: Paula Seling & Ovi - Miracle Knallende beats uit Roemenië. Dit nummer gaat ons nog jaren dansplezier op songfesitvalfeestjes bezorgen, maar gaat het niet zo goed doen als de 3de plek die dit duo in Oslo haalde. Paula haalt haar lange noot ook niet zo vlotjes als we van haar mochten verwachten. #07. Armenië: Aram MP3 - Not Alone Vooraf vreesde ik nog dat we in 2015 naar Yerevan moesten voor het songfestival. Deze topfavoriet maakt het naar mijn mening niet helemaal waar. Hij zingt niet altijd even zuiver en het lied kan me hoe langer hoe minder bekoren. #08. Montenegro: Sergej Ćetković - Moj svijet Met een staging met echte instrumenten in plaats van een schaatsende dame had dit misschien meer kans gemaakt op een hoge notering. Sergej zingt goed, maar het geheel komt zo belegen over… Helaas. #09. Polen: Donatan & Cleo - My Słowianie/We Are Slavic Tieten-tijd met Cleo en haar meiden uit Polen. Donatan (die er ook bij hoort) hoeft het podium niet eens op. De meiden stelen de show met hun ronde blikken en zwoele vormen… Of moest dit nu andersom?! Misschien gaan er vanavond heel veel hetero-mannen voor dit lied sms’en. Denk dat dit ergens halverwege de rangschikking gaat eindigen. #10. Griekenland: Freaky Fortune feat. RiskyKidd - Rise Up Let op want nu komen een aantal nummers waarbij de menigte in de B&W Hallerne helemaal uit z’n dak gaat. Griekenland doet dat met al wat jong en hip en makkelijk meezingbaar is. Een zekerheid voor de top 10 en gevaarlijke outsider nummer 1. #11. Oostenrijk: Conchita Wurst - Rise Like a Phoenix Bij Conchita wordt het vuur in de arena letterlijk en figuurlijk nog wat aangewakkerd. Een zekerheid voor een pak twaalven, maar waarschijnlijk gaan evenveel landen dit helemaal negeren. Van mij mag dit winnen want Conchita zingt fantastisch en pakt helemaal in haar eentje de hal (en de huiskamer) in. Go Austria!!! #12. Duitsland: Elaiza - Is It Right De Duitsers hebben misschien wel de slechtste startpositie gekregen. Na Oostenrijk komen is dit jaar allesbehalve een zegen. Kanshebber voor de rode lantaarn… #13. Zweden: Sanna Nielsen - Undo Tijdens de jury-finale gisteren was Sanna in top-vorm. De lampen stonden dit keer (in tegenstelling tot de jury-finale voor de eerste halve finale) allemaal in de juiste richting en de deuren in het decor waren (in tegenstelling tot dinsdag) keurig dicht. De Zweden zitten schijnbaar niet te wachten op een nieuwe overwinning, maar Sanna maakt vocaal indruk en heeft een slimme song. Kanshebber voor de overwinning! #14. Frankrijk: TWIN TWIN - Moustache Heerlijk liedje. Lekker zomers. Na de eerste anderhalve minuut is de zanger helaas al buiten adem en wordt het een beetje repetitief. #15. Rusland: Tolmachevy Sisters - Shine Gisteren gemerkt tijdens het optreden van de Russische tweeling hoe een zaal gewoon ’dood’ kan vallen. Ik ga hier verder maar even geen energie/commentaar aan geven. #16. Italië: Emma - La mia città De zanger van Frankrijk is na anderhalve minuut buiten adem. De Italiaanse is dat al eerder. Ze ziet er goed uit hoor, erg strijdvaardig ook. Het lied kon me al niet bekoren en in deze live-uitvoering al helemaal niet. Gisteren tijdens de jury-finale ging er blijkbaar iets mis waardoor de microfoon van Emma niet aan was… Voor mij had ie niet aan gemoeten. #17. Slovenië: Tinkara Kovač - Round and Round Verrassing uit de tweede halve finale. Ik had liever Israël in de finale gezien. Dit dwarsfluitende niemendalletje kan mij helemaal niet bekoren. Bottom-five!!! #18. Finland: Softengine - Something Better Fijne pop-rock-song, maar niet goed genoeg om met de grote jongens mee te spelen. #19. Spanje: Ruth Lorenzo - Dancing in the Rain De verrassing van de jury-finale gisteren. Ik had nog niet eerder gezien hoe het gebracht zou worden en was behoorlijk onder de indruk. De haren van Ruth zijn nat, de regen komt langs alle kanten,… Al die effecten kunnen echter niet verbloemen dat het geen ijzersterke song is. Daarnaast vind ik de laatste minuut er echt teveel aan #erover #overschreeuwen. Dit kan echter punten van Zweden afsnoepen want hetzelfde genre. #20. Zwitserland: Sebalter - Hunter of Stars Hier werd ik afgelopen donderdag al erg vrolijk van en ook gisteren tijdens de jury-finale werd de zaal eindelijk nog eens wakker. Dat was van Sanna uit Zweden geleden en geeft vooral aan wat er tussen land 13 en land 20 zit… Vrolijkheid is prima, maar heel hoog scoren gaat het volgens mij niet. Ergens halverwege. #21. Hongarije: András Kállay-Saunders - Running Knappe kerel, goeie zang, moderne song,… soms heb je niet meer nodig om het songfestival te winnen. Dus ook Hongarije doet dit jaar mee voor de hoofdprijs. Het thema van het lied (kindermishandeling) is wel erg zwaar, misschien te zwaar. #22. Malta: Firelight - Coming Home Na Zwitserland nog een portie pure vrolijkheid. Erg goed gebracht. Of het net als vorig jaar een top-10-plek kan halen… dat betwijfel ik. #23. Denemarken: Basim - Chiche Love Song Nog meer vrolijkheid uit het gastland. Met een uitzinnig, overwegend Deens, publiek wordt dit lied richting top 5 gestuwd. Basim is geen vocaal wonder, maar het plaatje klopt en het zou zo maar kunnen dat de Deense omroep de havenloods volgend jaar weer songfestivalklaar mag maken. Gevaarlijke outsider nummer 2. #24. Nederland: The Common Linnets - Calm After the Storm Na alle vrolijkheid van het gastland komt het ingetogen plaatje van Nederland de Europese huiskamers in. Dit komt in de zaal amper over, maar als het mij afgelopen dinsdag kon overtuigen dan kan het dat misschien wel met heel Europa. Ik geloof sinds afgelopen dinsdag, dankzij de manier hoe dit lied in beeld gebracht wordt, helemaal in de kansen van Ilse en Waylon. Hup Holland hup!!! Misschien volgend jaar een songfestival heel dichtbij? Misschien? #25. San Marino: Valentina Monetta - Maybe (Forse) Misschien? Maar zeker niet! Zo omschreef ik de kansen op een finale voor Valentina. Het werd toch derde keer goede keer voor de tandem Monetta-Sieghel. Ik snap er nog steeds niks van want vind dit een dramatische inzending… #26. Verenigd Koninkrijk: Molly - Children of the Universe Na twee jaar fossielen gestuurd te hebben, komen de Britten eindelijk met iets fris. Ik had veel verwacht van Molly en haar kinderen van het universum. Over de staging is echter te weinig nagedacht en ook de outfit… Tja, ook dat is van belang. Hoewel de bookmakers ontzettend geloven in een overwinning denkt de rest van Europa daar waarschijnlijk anders over. Top 10? 10#Azerbeidzjan 09#Noorwegen 08#Oekraïne 07#Spanje 06#Armenië 05#Hongarije 04#Griekenland 03#Oostenrijk 02#Zweden 01#Nederland It’s the most wonderfull time of the year: de week van het Eurovisiesongfestival. Kopenhagen is er zo goed als klaar voor en ook de fans trekken de komende week richting de Deense hoofdstad. Ikzelf trek met een lading vrienden ook naar het land van de zeemeermin en ga daar genieten van al dat eurovisie-plezier. Maandag 28 april begonnen de repetities in de haven van Kopenhagen. Daar heeft de Deense omroep een oude loods omgetoverd tot de Eurovisie-Arena. Een LED-scherm en LED-vloer om U tegen te zeggen, nieuwe technieken met projecties en een boel water voor het podium om helemaal kopje onder te gaan in het liedjesfestijn. Kortom ze gaan uitpakken, die Denen.
Voor het zover is moeten 31 landen nog proberen 1 van de 20 tickets voor de finale zien te bemachtigen. In de finale staan nu al Denemarken (als winnaar van vorig jaar), Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië (de standaard big five, ofwel: grote geldschieters). In de tweede halve finale op donderdag 8 mei dingen nog 15 landen naar 10 plekjes in die finale. Hieronder alvast mijn mening over de liedjes uit ’semi two’ zoals dat tegenwoordig in Eurovisie-land heet ;) Via https://www.youtube.com/watch?v=k8IQbpyfwRk krijgt u alvast een indruk van de acts. 01#MALTA Malta heeft de eer om deze halve finale te openen. De groep Firelight brengt heel wat instrumenten mee op het podium. Een heleboel selfies en rode klaprozen vormen het geprojecteerde decor. ’Coming Home’ neemt ons mee naar de grote oorlog. De Maltezers zullen gedacht hebben: ’Als Udo uit België geen oorlogshymne brengt, doen wij het wel.’ Het ruikt een beetje naar Mumford & Sons schijnt het. Zou kunnen maar ik ken die mijnheer met z’n zonen niet. Wat ik wel hoor en zie is een goed meezingbaar niemendalletje dat goed verkocht wordt aan het publiek. Probleem is dat ik na anderhalve minuut wel klaar ben met dit lied en dat het dan nog net zo lang doordramt… Finale? Zou zo maar kunnen. 02#ISRAEL Sinds Dana International in 2011 de finale niet wist te bereiken, gaat het van kwaad naar erger met Israël want ook in 2012 (met een vreselijk lied van Izabo) en vorig jaar (met een ballade in een veeeeeeeel te strakke jurk en een veeeeeeeel te grote bril) bleef de finale Israël-loos. Er moet dit jaar heel wat gebeuren om Mei Finegold uit de finale te houden. Deze dame heeft een stem als een klok met een heerlijk ruw randje. Daarnaast heeft ze met ’Same Heart’ een geweldige pop-rock-song meegebracht naar Kopenhagen. Tijdens de repetities bleek ondertussen dat Mei niet alleen bangelijk goed zingt, maar ook kan kronkelen als geen ander. Finale? Absoluut! Wie weet horen we dit zaterdag zelfs twee keer. 03#NOORWEGEN Ik heb altijd wat moeite met ballades. Dat is meteen ook de reden waarom ik een pak van de inzendingen dit jaar toch wel wat tijd moest geven. ’Silent Storm’ is er zo eentje. Maar eentje die ik maar tijd blijf geven en er komt niks. Carl Espen doet z’n best en zingt zijn lied (meestal) erg mooi… Maar mij trekt het niet. Het schijnt ook de modernste ballade te zijn die er dit jaar tussen zit (las ik ergens) en staat ook erg hoog bij de fans en de bookmakers. Het zou dus goed kunnen dat het derde Scandinavische land op rij gaat winnen. Finale? Waarschijnlijk wel hoor… 04#GEORGIË Over ’Three Minutes To Earth’ van The Shin And Mariko kan en ga ik kort zijn: plaspauze! Dit is absoluut niet mijn muzikale smaak en als het de finale haalt, ga ik erg luid ’boeh’ roepen zodat u het in uw huiskamers kan horen. Oh ja, er is 1 reden om toch te blijven kijken (desnoods met de oren toe) want er staat een fraaie danser op het podium. Niet dat hij veel doet (hij hangt vast aan een parachute die er waarschijnlijk voor zorgt dat de presentatoren voor dit lied een praatje gaan houden) maar hij springt leuk :) 05#POLEN We hebben nog een lied nodig voor het festival… Wat zullen we eens sturen? Zo moet het ongeveer gegaan zijn op het kantoor van de Poolse omroep een paar weken voor de deadline van de liedjes. Besluit: we sturen wat momenteel hoog in de hitlijsten staat. Gevolg: Donatan & Cleo mogen hun opzwepende ’My Slowianie - We Are Slavic’ op Europa loslaten. Als u de clip al zag, weet u het: veel rondborstige dames die zwoel in de camera kijken. Goeie zet op het WK voetbal waarschijnlijk. Of het ook zo uitpakt op het songfestival is nog maar de vraag. #shakewhatyamamagaveya 06#OOSTENRIJK En na het rondborstige geweld uit Polen mag Conchita Wurst het podium op. Na veel drukte op het podium gaat zij Europa inpakken met ’Rise Like A Phoenix’. Deze dame-met-baard is waarschijnlijk de meest besproken artiest van het festival. Het is een soort Dana-International-met-alles-erop-en-eraan die ook nog eens geweldig kan zingen. Ik vind haar fantastisch en ik vind het geweldig dat ze gewoon is wie ze is en haar ding doet. En van dat ding hou ik wel. Van mij mag het festival volgend jaar naar Oostenrijk. Lijkt me heerlijk. Of het wint hangt natuurlijk van de punten af en dan is het maar zeer de vraag of pakweg Rusland hier punten voor gaat geven. Los daarvan is de song erg goed, de zang helemaal top en de act prachtig. Go Conchita! 07#LITOUWEN Vilija Mataciūnaitė (ik waag me niet aan de uitspraak van haar achternaam en hoop maar dat ik haar Vilija mag noemen) vraagt, wat zeg ik ’schreeuwt’, om aandacht. Haar ’Attention’ heeft iets waardoor ik er toch telkens blijf naar luisteren en kijken. De choreografie en de niet onaardige (wat zeg ik: erug leuke) danser zullen daar veel mee te maken hebben. Het Engels is niet geweldig en u moet ook niet te erg op de tekst letten. Kijk gewoon zoals ik naar de dans. Finale? Persoonlijk zou ik dat erg leuk vinden, maar het zal nipt worden. #myguiltypleasure 08#FINLAND De Finnen scoorden ooit 1 keer met rock (hardrock remember? Haleluja!) en dus kiezen ze daar ook dit jaar voor. De band Softengine mag een lied brengen wat naar mijn mening erg aanleunt bij het werk van Coldplay en dat is op zich niet erg. ’Something Better’ is uniek in z’n genre dit jaar en dat zou voor de Finnen dus qua kans op een finale-plaats gunstig kunnen uitpakken. Ik ben zelf niet zo’n fan van dit nummer en al helemaal niet van de manier waarop de zanger aan het eind z’n hoge noten gaat schreeuwen. 09#IERLAND De recordhouders qua aantal songfestivaloverwinningen tappen uit hetzelfde vaatje als vorig jaar. Toen kregen we een popsong met Ierse invloeden gezongen door een man (die een paar maanden geleden wel uit de kast kwam, maar het blijft een man). Dit jaar mag een dame de eer van het groene eiland hooghouden. Can-Linn feat. Kasey Smith (Kasey is de dame in kwestie) brengt dus een song die bijvoorbeeld van The Corrs had kunnen zijn. Voor het vleugje dans bij het lied ’Heartbeat’ zorgen twee kerels die waarschijnlijk ooit nog in Riverdance stonden. Riverdance? Ja de pauze-act van het songfestival van way back in the nineties die daarna uitgroeide tot een wereldwijd benenzwiepend succes. Of Ierland ook dit keer de finale haalt, hangt erg af van hoe Kasey het er vocaal vanaf brengt. In de Ierse voorronde vond ik het erg leuk, ondertussen ben ik het na 1 minuut al beu en tijdens de repetities heb ik de indruk dat het plat op de bek gaat… Over goed Engels gesproken: deze dame zingt de hele tijd ’my heartbea, my heartbea’. 10#WIT-RUSLAND In de eerste halve finale kregen we al een oorwurm-recept van de Letten. Tegen dat Teo voor WIt-Rusland het podium op moet, weten we of dat recept z’n weg naar de finale gevonden heeft. De cake die we van Belarus mogen verorberen heet ’Cheesecake’ en heeft een vlot ritme en een Robin-Thicke-achtige sfeer meegekregen. Op het podium wordt het gebracht door Teo met vier backingzangers. Het lijkt zo of er een boy-band op het podium staat. Met de zang en de presentatie is niks mis, maar de tekst is wel erg banaal. Maar toen het songfestival de vorige keer in Kopenhagen te gast was, won er ook een lied met een wel erg banale tekst… In dit deelnemersveld weet je dus maar nooit. 11#VOORMALIG JOEGOSLAVISCHE REPUBLIEK - MACEDONIË Oostenrijk stuurt met Conchita een dame met een baard en Macedonië stuurt een dame die eruit ziet als een travestiet. Het lied vond ik in het begin nog wel wat hebben, maar sinds ik Tijana haar ’To The Sky’ tijdens de repetities in Kopenhagen zag (en vooral hoorde) zingen, was ik meteen fan af. Ze heeft een heerlijk ruw randje aan de stem (beetje Pink) en het lied is modern genoeg. Ze zingt af en toe echter zo naast de toon en het pakje dat ze droeg tijdens de repetities roept ook vestimentair wat vragen op. Jammer maar helaas. 12#ZWITSERLAND Na het fluitje van Conchita (sorry, kon het niet laten) nu de beurt aan het fluitje van Sebalter. Deze vrolijke Zwitser (die ik even foto-gewijs tegen me aan mocht trekken tijdens Eurovision In Concert in Amsterdam) gaat vrolijk fluitend door het leven en door z’n lied. Of dat na donderdag ook nog zo is, valt te betwijfelen. ’Hunter Of Stars’ is een vrolijk niemendalletje en Sebalter verkoopt het goed, maar… moest er echt zoveel tekst in dit lied? Ik daag u uit om deze Zwitser tekstueel te volgen. 13#GRIEKENLAND De Grieken zitten waarschijnlijk niet te wachten op een nieuwe songfestivaloverwinning, maar ze doen wel erg goed hun best. Met Freaky Fortune feat. RiskyKidd brengen ze een zanger, een rapper en een toetsenist het podium op. Drie mannen die een ware streling voor het netvlies zijn. Vocaal zit het helemaal goed en ook de act ziet er strak uit incl. een trampoline. Met ’Rise Up’ hebben ze bovendien een erg moderne dance-song in handen die meteen pakt en waar je amper ’Griekenland’ in hoort. Finale? Zeer zeker! 14#SLOVENIË Nog een fluit! Na de overwinning van Emilie vorig jaar is dit instrument plots erg hip op het festival. Waar het in de Oostenrijkse bijdrage om een mannelijke variant ging (sorry Conchita, kon het fluitje ook dit keer niet laten liggen) en in de Zwitserse bijdrage om de tussen-de-lippen-persen-van-lucht-versie is het exemplaar uit Slovenië er een van de dwarse soort. Tinkara Kovac neemt de dwarsluit ter hand, playbackt vervolgens in het begin van haar lied wat op het ding en moet het daarna de rest van de drie minuten vasthouden. Ziet er niet uit hoor ik u denken: klopt! Het lied ’Round And Round’ bevat lekkere stukjes, maar is voor de rest een beetje een flauw gerecht. Van al dat ronddraaien wordt een mens ook sneller misselijk. 15#ROEMENIË Paula Seling & Ovi deden in 2010 in Oslo al eens mee aan het festival. Toen werden ze met ’Playing with fire’ knap derde. Ovi, de mannelijke helft van dit duo, heeft iets met piano’s. In 2010 zat hij samen met Paula nog achter een piano uit plexiglas, dit jaar staat hij af en toe ’in’ een ronde piano. Daarnaast schreef hij ook mee aan ’She’s After My Piano’ waarmee 2Fabiola feat. Loredana bijna naar Kopenhagen kwamen. Het lied dat het Roemeense duo dit jaar brengt heet ’Miracle’, kreeg een uitgekiende act mee en zit boordevol dingen die momenteel dance en hip zijn. Het heeft ook alles in zich om beter te doen dan hun derde plek uit 2010. Of dat lukt, weten we pas op zaterdag 10 mei. Want in de finale staan ze zeker. Volgens mij gaan Malta, Israël, Noorwegen, Polen, Oostenrijk, Finland, Wit-Rusland, Zwitserland, Griekenland en Roemenië door naar de finale op zaterdag. Al kan het bij deze halve finale, meer nog dan bij de eerste, nog echt alle kanten uit voor een pak landen. Op zaterdag 10 mei kunnen we weer gaan genieten van het Eurovisiesongfestival. Kopenhagen is er zo goed als klaar voor en ook de fans trekken de komende weken richting Deense hoofdstad. Ikzelf trek met een lading vrienden ook naar het land van de zeemeermin en ga daar genieten van een weekje eurovisie-plezier. Maandag 28 april beginnen de repetities in de haven van Kopenhagen. Daar heeft de Deense omroep een oude havenloods omgetoverd tot de eurovisie-arena. Een led-scherm en led-vloer om U tegen te zeggen, nieuwe technieken met projecties en een boel water voor het podium om helemaal kopje onder te gaan in het liedjesfestijn. Ze gaan uitpakken de Denen.
Voor het zover is moeten 31 landen nog proberen 1 van de 20 tickets voor de finale te bemachtigen. In de finale staan nu al Denemarken (als winnaar van vorig jaar), Engeland, Frankrijk, Duitsland, Spanje en Italië (als big5, lees: grote geldschieters). In de eerste halve finale op dinsdag 6 mei dingen 16 landen naar 10 plekjes in die finale. België en Nederland moeten ook meteen aan de bak. Hieronder alvast mijn mening over de liedjes uit ’semi one’ zoals dat tegenwoordig in Eurovisie-land heet ;) Via https://www.youtube.com/watch?v=p9-mmH0GJ3c krijgt u alvast een indruk van de acts. 01#ARMENIË De eerste klanken van de eerste halve finale doen vermoeden dat we meteen de eerste ballad voorgeschoteld krijgen. Niks is minder waar. Hoewel het lied ’Not alone’ van Aram MP3 erg ingetogen begint, knalt het even later verder op een vette beat. Voor mij komt de titel iets te vaak voor in de tekst, repetitief noemen ze dat, maar dit zal vlotjes de finale halen. Daar behoort het dan ook meteen tot de kanshebbers want dit lied staat al maanden erg hoog bij de bookmakers. Ik hoef niet zo nodig naar Yerevan volgend jaar en ook de houding ten opzichte van de homoseksuele medemens van dhr. MP3 vind ik not done. Hij noemde het zelf achteraf allemaal een uit de context gerukte grap, maar dat noem ik dan maar even fijntjes ’vijgen na Pasen’. 02#LETLAND En daar komt de eerste oorwurm. Krijg ’Cake to bake’ van Aarzemnieki (wat een groepsnaam) maar eens uit je hoofd nadat de 3 minuten voorbij zijn. Los van het feit dat het een oorwurm is, vind ik het liedje niet zo bijzonder. De zanger maakte in Amsterdam tijdens ’Eurovision in Concert’ wel indruk door plots een aantal Nederlandse klassiekers op het talrijk opgekomen publiek los te laten. ’Dromen zijn bedrog’ werd uitbundig meegezongen, maar ik denk dat het qua finaleplaats voor deze bende ook bij dromen blijft. 03#ESTLAND Ook met het lied uit Estland zijn we nog steeds niet aan het blik ballades van dit jaar. Tanja brengt haar ’Amazing’ erg indrukwekkend (amazing…) en heeft de mosterd toch wel een beetje bij Loreen gehaald. Maar de mosterd van Loreen smaakte prima dus gun ik de Esten de finaleplek wel. In de finale vrees ik dat er betere nummers zijn en dat Tanja net niet de beste song heeft om het helemaal te redden tot een overwinning. Daarvoor ontbreekt net dat extraatje dat bijvoorbeeld Loreen wel meteen had. 04#ZWEDEN Veel ballades dit jaar en zo ook deze uit Zweden. Sanna Nielsen deed voor de 7de keer mee aan Melodifestivalen en mag nu eindelijk naar het songfestival. Persoonlijk vond ik enkele van haar eerdere bijdrages aan Melodifestivalen sterker. Zoek ’Empty room’ en ’Vagar du, vager jag’ maar eens op via YouTube. Maar los daarvan vind ik dat ze haar ’Undo’ waarmee ze naar Kopenhagen trekt wel erg goed brengt. Vocaal staat La Nielsen als een huis en qua staging komt het vast ook wel goed. Het is nog even afwachten welke jurk ze aantrekt want het broekpak uit de voorronde laat ze gelukkig in Zweden. Bij de fans is dit mijlenver favoriet en ook ik zou er absoluut niets op tegen hebben om volgend jaar opnieuw richting het land van de gehaktballetjes te trekken. 05#IJSLAND Een peuter-rock-song uit IJsland dan. Bij de eerste beluistering, toen nog in het IJslands, vond ik hier helemaal niks aan. Ondertussen is er een Engelse versie met een fijne boodschap en ben ik toch beetje bij beetje fan van Pollapönk geworden. Of ’No prejudice’ sterk genoeg is om het tot de finale te schoppen weet ik niet, maar ik vind wel dat ze die plek verdienen. 06#ALBANIË Drama van de ergste soort uit Albanië dan. De stem van Hersi kan me allerminst bekoren. De tekst van ’One night’s anger’ is in het soort Engels waarvan je nooit zeker weet wat ze zingt en daarnaast is het arme kind ook niet echt moeders mooiste. Kortweg: een beluistering op dinsdag is al meer dan genoeg. 07#RUSLAND Nu ik toch een beetje met modder aan ’t gooien ben, komen de Russen langs. De Tomachevy Sisters, de tweeling Tomachevy, wonnen ooit het Junior Songfestival en mogen nu hun kansen wagen tijdens de grote-mensen-versie. Wederom vreselijk Engels en, zoals we dat van Rusland de laatse jaren gewend zijn, een lieflijk lied met hier en daar een vredevolle oproep (”Telling all the world to show some love”). Hallo?! Moeten we dit serieus nemen. Ik vind het mierzoet en niet van het soort zoetigheid waar ik dol op ben. Ik word hier zelfs een beetje agressief van. Ik hoop dus dat de Europese kijkers en vakjury’s dit afstraffen en dat Rusland voor het eerst eens niet de finale haalt. De Toppers gingen voor Nederland met een lied met dezelfde titel ook onderuit (toen in Rusland) en wat mij betreft mag deze ’Shine’ dus ook lekker blijven hangen in de halve finale. ’Shine into my darkness’, my a** #agressie 08#AZERBEIDJAN Dilara Kazimova mag de eer van ’The land of fire, Azerbeidzjan’ hoog houden. Ze doet dat met een erg ingetogen ballad die als titel ’Start a fire’ meekreeg. Mijn eerste reactie: ’Ga vuurke stook doen in uw eigen land’. Zegt alvast iets over wat ik van deze bijdrage vind. Het is, voor de derde keer op rij nu in deze halve finale, in een soort Engels waarvan je je af mag vragen of het nog Engels is. Ondertussen zag ik op internet een versie van dit lied gezongen door de Hongaarse deelnemer en dat klonk een stuk prettiger. Het lied heeft dus met andere woorden wel een soort potentie en de Azeries weten hoe ze een lied, qua staging, moeten verkopen. Als ze vorig jaar konden scoren met een act van plexiglas, dan kan het dit jaar ook wel eens lukken. Finale waarschijnlijk wel dus, al hoeft het voor mij niet hoor, maar laat ze daar alstublieft niet winnen want op Baku 2015 zitten een pak songfestivalfans niet te wachten. 09#UKRAÏNE Vorig jaar maakte Ukraïne een goede beurt. Zowel bij mij als op het festival viel ’Gravity’ in de smaak met een derde plek als resultaat. Zo hoog zie ik ’Tick-tock’ van Mariya Yaremchuk niet komen. Sinds de verkiezing van dit lied werd er gelukkig behoorlijk aan de tekst van het lied geschaafd zodat die toch nog iets van betekenis kreeg. Het refrein blijft hangen en is prettig om te horen, maar de rest van het lied gaat toch te snel vervelen. Finalewaardig: absoluut. Of het daar potten gaat breken hangt, net zoals bij een heleboel liedjes, af van de act en de prestatie de avond zelf. 10#BELGIË Na het up-tempo-geweld van de Ukraïnse Mariya mag onze vriend Axel Hirsoux zijn vocale kunsten aan Europa tonen. Uit de Belgische Eurosong-finale was dit absoluut het beste… maar dat zegt meer over de kwaliteit van de liedjes in die finale. Let op: er zat niks echt slecht bij. Maar echt geweldig was het qua songs zeker niet. Als deze man met zijn unieke vocalen de juiste snaar weet te raken en het wordt mooi in beeld gebracht dan is het Paul-Potts-effect misschien wel net dat ’dingetje’ dat België dit jaar kan laten meedoen voor de overwinning. Ik duim dus voor een finaleplaats voor ’Mother’ en daarna voor het allerhoogste. Bonne chance Axel!!! 11#MOLDAVIË Waar het Engels van ’onze Axel’ best nog OK klinkt, gaan we nu weer richting waar-heeft-ze-’t-over-Engels. Cristina Scarlat mag voor Moldavië proberen de finale te halen. Vorig jaar stond dit land nog met een fraai lied (in het Roemeens) en een prachtige jurk (met projecties) in die finale. Van een fraai lied en een prachtige jurk is dit jaar vooralsnog geen sprake… Als u hiervan houdt, kijkt u best goed op dinsdag want op zaterdag komt ’Wild soul’ niet terug. 12#SAN_MARINO Valentina Monetta hoopt dat het spreekwoord ’derde keer, goede keer’ ook voor haar geldt. Namens San Marino mag ze voor de derde keer op rij deelnemen met een lied van ome Ralph Sieghel uit Duitsland (en dat is ook voor de derde keer op rij). Vorig jaar haalde ze nipt de finale niet en dit jaar moet dat dus gaan lukken met ’Maybe’. Ik denk dan ook meteen: ’Maybe… Maybe not’. Grote vraag is of Valentina volgend jaar weer zal meedoen voor San Marino. En die vraag houdt me meer bezig dan het lied. Erg he! Nog even toevoegen dat de fans uit Rusland (OGAE Russia) dit lied beloonden met een dikke vette 12. Dat zegt ook iets over Russische fans denk ik dan. 13#PORTUGAL Als de zon op 6 mei schijnt boven Kopenhagen en de Lambada knalt uit de speakers dan is dat alleen maar prettig. Tegen de tijd dat Suzy namens Portugal het podium op mag, schijnt de zon al lang niet meer en haar ’Quero ser tua’ is geen streling voor de oren. ’Wawaweewawee’ is het enige wat ik van dit lied steeds weer in m’n hoofd hoor rondzingen en dat is meteen het gevaarlijke aan dit nummer. Als dit door een zangeres gezongen wordt die de naam ’zangeres’ waardig is en als dit een act zou meekrijgen die die naam ’act’ waardig is, zou dit kunnen verrassen… Maar Nee-oh-nee-nee-nee dat heeft deze Portugese inzending allemaal niet. 14#NEDERLAND Zo achteraan het deelnemersveld mogen aantreden na het pret-pakket-dat-ik-geen-pret-pakket-wil-noemen uit Portugal: Nederland had het erger kunnen treffen. Over ’Calm after the storm’ is al veel inkt gevloeid. Er zijn maar weinig mensen die de bijdrage van The common linnets (want zo noemen Ilse Delanghe en Waylon zich als duo) weten te smaken. Ik wil dit lied wel leuk vinden, maar als je je nummer dan akoestisch gaat voorstellen in DWDD dan heb je al een behoorlijke achterstand goed te maken. Als je je vervolgens negatief gaat uitlaten over andere bijdrages (ja jij Waylon) dan maak je ook al niet zo’n goede indruk. Los daarvan vind ik ’Calm after the storm’ zo uniek qua genre en qua kalmte in deze halve finale dat ik onze Noorderburen de finale wel gun. Maar Waylon: ’Denk na voor je je mond opentrekt tijdens de persconferenties!’ #goederaad 15#MONTENEGRO Sergej Cetkovic mag als voorlaatste in deze halve finale het podium op. Hij ziet eruit als een boekhouder, maar brengt wel een echte balkan-ballad mee. Na jaren dat we niks anders kregen dan liedjes in dit genre uit deze regio van Europa, is ’Moj Svijet’ dit jaar het enige in zijn soort. Ik hou meer van balkan-ballads dan de marsmannetjes die Montenegro vorig jaar stuurde en ook deze is best te pruimen. Om echt hoog te scoren moet je toch nog straffer uit de hoek komen. We hebben dit lied ook nog niet live gehoord dus is het ook nog even afwachten hoe het dan klinkt. Omdat het dit jaar enig in z’n soort is, kan het de finale wel halen. Daar gaat het dan roemloos ten onder ben ik bang. 16#HONGARIJE We eindigen deze halve finale zoals we ze begonnen: met een kanshebber op de eindwinst. András Kállay-Saunders moet voor de eerste overwinning voor Hongarije gaan zorgen. Als de overwinning niet lukt, gaat hij er volgens mij sowieso dichtbij komen. Dit lied komt meteen binnen en houdt de aandacht 3 minuten lang vast. Een heerlijke stem, een mooie man, eurovisie-dub-step en een tekst over kindermishandeling zijn de ingrediënten voor 3 minuten uit Hongarije. Budapest 2015: waarom ook niet? #CONCLUSIE Volgens mij gaan Armenië, Estland, Zweden, IJsland, Azerbeidzjan, Ukraïne, België, Nederland, Montenegro en Hongarije door naar de finale. Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat de Russen toch voldoende stemmen krijgen en dan vrees ik dat dat ten koste kan zijn van IJsland… Deze week barst Europa muzikaal weer uit z’n voegen. Gisteren, dinsdag, plaatsten al 10 landen zich voor de finale van het eurovisiesongfestival aankomende zaterdag. Donderdag worden we voor de tweede keer in de Malmö Arena in het Zweedse Malmö verwacht voor de tweede halve finale.
Dinsdag kon u al merken dat de Zweden dit jaar gaan voor een soberdere aanpak. Waar Azerbeidzjan vorig jaar nog een kleine 50 miljoen (u leest het goed) overhad voor het festival, doen de Zweden het met een beperkter budget. Op televisie hebt u daar misschien weinig van gemerkt want ook met een kleiner budget kunnen Zweden een prachtige show maken van het songfestival. Waar u het misschien wel aan merkte is het feit dat er slechts één en niet twee (of zoals de laatste jaren zelfs drie) presentatrice is. U kent Petra Mede ondertussen en ook donderdag en zaterdag is zij de gastvrouw van dienst. LETLAND De Letten mogen de tweede halve finale openen en schreeuwen van de daken dat ze er zijn. ‘Here we go’ zingen ze in hun glitterjasjes en ik denk alleen maar ‘Are they gone?’. Wat een drama om een tweede halve finale mee te beginnen. Gelukkig komt er meer en veel beter! SAN MARINO Vorig jaar zong dezelfde Valentina nog een liedje van Ralph Sieghel over facebook enzo. Dit jaar blijkt het pop-rupsje-in-glitter-outfitje van toen een echte zangeres te zijn die dit keer een prachtige ballad, wederom van here Sieghel, in het Italiaans zingt. Een beetje ouderwets misschien (maar gelukkig is er die lekkere tempowisseling richting het einde), behoorlijk dramatisch misschien (maar wie wil er geen windmachine als je haren hebt zoals Valentina) en misschien wel de eerste keer dat San Marino de finale haalt. VJR MACEDONIË Na een groepje en een zangeres is het tijd voor het eerste duo van de avond. VJR Macedonië (noem het niet gewoon ‘Macedonië’ want dan zijn de Grieken kwaad) stuurt de koningin van de zigeuners en een bebrilde zanger. Het is een duo dat je niet meteen zou samenzetten en ze zingen ook twee liedjes zo zal u merken. Tijdens Eurovision In Concert kregen ze het aanwezige publiek flink mee, maar tijdens de repetities in Malmö liep er vocaal (vooral aan de mannelijke kant) wel eens wat mis. AZERBEIDZJAN In mijn inleiding schreef ik al dat Azerbeidzjan vorig jaar bijna 50 miljoen euro over had voor het eurovisiesongfesitval. De oliedollars zijn blijkbaar nog niet op want het zou zo maar kunnen dat het hele circus volgend jaar terug richting Bakoe trekt. Geen fan zit daar op te wachten en menig journalist waarschijnlijk ook niet. Toch is dit weer een prachtvoorbeeld van hoe een redelijk nummer door een fantastische act naar een hoger niveau getild kan worden. Azerbeidzjan dus sowieso door naar de finale met deze mooie jongen... en wie weet... FINLAND Als Katy Perry een Finse was en ze zou meedoen aan het songfestival dan zou het er waarschijnlijk zo uitzien en zo klinken. Ding dong ding dong... de Finnen maken iedereen al weken gek met ge-ding-dong en willen Europa ook nog inpakken met een lesbische kus aan het eind. Of iedereen daar klaar voor is, is nog maar de vraag?! Ik vind dit wel leuk voor drie minuten. Maar daarna ga ik voor het zingen (van een vervolg) wel de kerk uit. MALTA De dokter uit Malta was ook aanwezig in Amsterdam tijdens Eurovision In Concert. Leuk klein manneke (dat merk je als je met ‘m op de foto gaat) met een aanstekelijk popliedje. Ik vind dit zelf veel te licht voor een finale-plek, maar de repetities verliepen wel erg vlot en de projecties bij dit lied zijn ook zeer fraai. Het zou Malta dus weer eens kunnen lukken om die finale toch te halen. BULGARIJE Elitsa en Stoyan deden voor Bulgarije in 2007 in Helsinki al eens een keertje mee aan het festival. Dat was de enige keer dat Bulgarije de finale haalde en ze eindigden toen zelfs knap 5de met hun lied van destijds. De Bulgaarse televisie was dit niet vergeten en dacht: laten we Elitsa en Stoyan nog eens sturen. Het trommelende duo mocht drie liedjes brengen tijdens een abrubt eindigende show op televisie. Bij een gelijke stand besliste de stem van de kijkers, maar dat was niet naar de zin van het uitvoerende duo. Weken later kwam het bericht dat er geen overeenkomst mogelijk was met de componist van het winnende lied en dat Elitsa en Stoyan dus met de inzending ‘Samo Shampioni’ naar Malmö trekken. Zo kan het dus ook. De Bulgaarse inzending 2013 is een doorslagje van de inzending van 2007. We hebben het dus al eens gehoord (en toen was het toch echt beter). Finale wordt moeilijk denk ik. IJSLAND Een echte blonde viking mag de IJslandse eer hoog houden. De zanger begint alleen aan zijn lied en wordt naar het einde toe door vier backings bijgestaan. Prachtige zang, een prachtig lied, sober in beeld gebracht. Meer moet dat niet zijn. GRIEKENLAND De Grieken zitten in een crisis en die is zo erg dat ze op het festival komen zingen over gratis alcohol. De jonge snaken, in kilt, en oude man, met een echte moustache, brengen hun ‘Alcohol is free’ zeer overtuigend. Dit is zo anders dan al de rest. Dit is zo anders dan al de rest wat we de vorige jaren uit Griekenland op ons bord kregen (eurovisiegewijs dan). Dit haalt dus vast en vlot de finale. ISRAËL ‘Ik hou mijn bril op en hijs me in m’n k(r)(n)apste jurk. Het ene omdat ik bij de hoge noten toch m’n ogen dicht ga knijpen, het andere omdat mijn vrouwelijk vormen dan goed in beeld komen.’ Zo moet de Israëlische zangeres ongeveer gedacht hebben bij het uitkiezen van haar ensembleke voor het festival. U krijgt een ballade (ja weer een ballade) waarin naar het einde toe af en toe sprake is van overschreeuwen en katjes doodmaken (al dan niet in het donker en ik druk me nog voorzichtig uit). Het is zo dramatisch dat er vast wel mensen genoeg zijn die dit prachtig vinden. Not my cup of tea, maar volgens mij wel door naar de finale. ARMENIË De Armenen deden vorig jaar niet mee aan het festival. Aremenië en Azerbeidzjan: het schijnt geen goeie combi te zijn. Na een jaartje overslaan, en na dus voldoende tijd te hebben gehad om eens goed na te denken over een inzending voor dit jaar, komen de Armenen met een planeet-reddend-niemendalletje. ‘Lonely planet’ is echter een lied daar maar door weinigen gesmaakt zal worden. Volgend jaar dus toch maar weer een popprinsesje afvaardigen. HONGARIJE Ik heb me in de aanloop naar het festival laten vertellen dat ‘Kedvesem’ (de titel van het Hongaarse lied) evenveel betekent als ‘lieveling’. En zo is de Hongaarse bijdrage ook: lief en schattig. Een kabbelend beekje gezongen door een zanger die tijdens de repetities z’n crocs lekker aanhad. Not my cup of tea, maar dat was Tom Dice met zijn lieflijk liedje destijds ook niet en zo zou dit toch een finaleplaats voor het land van de goulash kunnen zijn. NOORWEGEN De Scandinavische landen staan allemaal weer in pole-position om het festival volgend jaar te organiseren. Denemarken is de favoriet van de bookmakers en vele fans. Maar ook Zweden (het gastland) en vooral Noorwegen komen met fraaie bijdrages. De Noorse inzending heeft naast liedjes van Björk gelegen. De zangeres ziet eruit als een ijskoningin (wat perfect past bij het lied) en als je bent bekomen van de schrik van de eerste elektronische klanken dan kan je genieten van een prachtige bijdrage. Na Ukraïne (uit de eerste halve finale) is dit een persoonlijke favoriet. ALBANIË De mannen (want dit zijn echte mannen, dat zie je zo) uit Albanië komen met een symfonische rocksong in hun moedertaal. Ik spreek geen woord Albanees, maar vermoed dat het lied iets met hun identiteitskaart te maken heeft gezien de titel ‘Identitet’. Als ze die identiteitskaart kwijt zijn, raad ik ze aan om ze snel te gaan zoeken want ik vermoed dat ze vrijdag al terug naar huis moeten vliegen. GEORGIË Het laatste duo van de avond komt uit Georgië. De dame en heer zingen een prachtige ballade (ja weer een) die zo uit een musical zou kunnen komen en door de componist van ‘Euphoria’ in elkaar gestoken is. Het Engels lijkt nergens op (wiengs ipv wings, u kent het wel) en voor de zoveelste maal komt er een vuurwerkgordijn uit de lucht (zie ook Azerbeidzjan 2011 en zovele andere inzendingen dit jaar). Dat mag de pret allerminst drukken, want dit gaat vast en zeker richting finale. ZWITSERLAND We zijn er bijna, we zijn er bijna,... Maar nog niet helemaal. De Zwitsers sturen de oudste man ooit het podium op als deel van de groep Takasa. De man is de 90 al lang gepasseerd en Takasa is gewoon een nieuwe groepsnaam voor een formatie uit het Leger Des Heils. De naam ‘Salvation Army’ (Leger Des Heils he) mocht niet van de EBU en ook de kostuums die daarbij horen moesten in Zwitserland in de kast blijven. Als de gitarist ooit uit die kast komt, wil ik er gelijk een beschuitje mee eten (heel onschuldig hoor), maar meer heb ik met deze inzending echt niet. ROEMENIË De eerste halve finale had 16 kandidaten. Deze halve finale telt er 17. Eentje meer en eentje teveel. Dit zou, gezien de laatste startplaats, wel eens naar de finale kunnen gaan en dat zou eeuwig zonde zijn. Voila. Na dit rijtje van 17 zit ook de tweede halve finale er helemaal op. Petra Mede mag, na wat grappen en grollen, de 10 finalisten bekendmaken en dan is het aftellen naar zaterdag. Volgens mij komen we naast de 6 rechtstreeks geplaatste landen en de 10 uit de vorige halve finale ook San Marino, Azerbeidzjan, Finland, Malta, IJsland, Griekenland, Israël, Hongarije, Noorwegen en Georgië tegen in de finale. Tack! Deze week barst Europa muzikaal weer uit z’n voegen. Dinsdag, donderdag en zaterdag worden we in de Malmö Arena in het Zweedse Malmö verwacht voor de halve finales en de grote finale van het eurovisiesongfestival 2013.
De Zweden gaan dit jaar voor een soberdere aanpak. Waar Azerbeidzjan vorig jaar nog een kleine 50 miljoen (u leest het goed) overhad voor het festival, doen de Zweden het met een beperkter budget. U merkt dit meteen als niet drie, maar slechts één presentatrice u welkom heet in vlekkeloos Engels, Frans en waarschijnlijk ook een mondje Zweeds. Host van dienst is Petra Mede. La Mede mocht in 2009 al eens de Zweedse voorronden voor het festival aan elkaar praten en was toen zeer in haar element. Petra Mede is een droom van een gastvrouw en er zal hier en daar vast wat humor het festival binnensluipen. OOSTENRIJK Oostenrijk mag de eerste halve finale openen en doet dat met de eerste The Voice-kandidaat die we tegenkomen (er volgen er nog een pak want The Voice is de Idols van deze tijd). Natalia zingt haar niemendalletje perfect, want ze is The Voice van Oostenrijk. Het lieve kind heeft geen beklijvende bijdrage meegekregen en droeg tijdens de repetities al outfitjes die zo in aanmerking kunnen komen voor de Barbara-Dex-Award. Als Slovenië er straks niet in slaagt om de juiste noten te zingen, kan dit de finale inglippen. Ik acht de kans groter dat we dit lied maar 1 keer zullen horen. ESTLAND We gaan terug naar de jaren ’60 toen de televisie en het festival nog in de kinderschoenen stond. U kan de inzending uit Estland gerust in zwart-wit bekijken en het zou me niet verbazen als SVT een soortgelijke filter over het beeld legt bij dit lied. Het lied zelf wordt prachtig gezongen en heeft een melodie die bijblijft. Of de melodie en dit lied in het Ests lang genoeg bijblijven om de finale te halen is echt een dubbeltje op z’n kant. Aan de zang zal het niet liggen, aan de jurk misschien wel,... Afwachten. SLOVENIË Om even de woorden van Anouk te gebruiken ‘I’m a sucker for those songs’. Anouk had het toen over de festivalklassiekers van Mr.Eurovision, ik heb het over stevige nummers met lekkere dans(ers) en een heerlijke beat. Voila: de Sloveense inzending. Als de, van oorsprong Amerikaanse, zangeres haar toonladders correct bewandeld, mag dit van mij direct naar de finale en daar hoge ogen scoren. Maar die dekselse toonladders he... KROATIË De dame van Slovenië maakte tijdens Eurovision In Concert enkele weken geleden in Amsterdam duidelijk dat ze mooite had met de juiste toon. De heren uit Kroatië maakten daar duidelijk dat ze een paar weken voor het festival nog niet wisten hoe ze goed op een podium moeten staan. U krijgt dus gewoon zes heren op een rij die prachtig samenzingen. Het lied (klappa, iemand?) klinkt erg belegen. De kostuums noem ik dan maar oud belegen. DENEMARKEN Emilie De Forest wordt door de fans en bookmakers als de te kloppen madam gezien. Ze gaat op blote voeten proberen om het kunstje van 2000 over te doen. In 1999 won Zweden en het jaar erna (in 2000 dus) won Denemarken. Toen waren twee oudere broers verantwoordelijk voor die winst. Nu een lief meisje met een lief liedje en... een fluit en trommels. Dit is zo’n liedje dat vanaf de eerste beluistering meteen raak is. En laat het daar bij het songfestival, voor de meeste mensen, om gaan. Finale: sowieso. Overwinning: er zijn kapers genoeg op de kust. RUSLAND Vorig jaar werden de omaatjes uit Rusland knap tweede op ruime afstand van Loreen. Dit jaar wordt er vanuit Moskou uit een doorsnee-vaatje getapt. Een ballade met een boodschap die zo als tekst zou kunnen dienen voor een Miss-America-in-spe... and worldpeace! Ik word hier dus niet warm of koud van. Van mij hoeft dit dus niet eens naar de finale, maar het is wel Rusland en er zijn vast genoeg mensen die deze stroop lusten. If I, if I... OEKRAÏNE Toen ik dit lied maanden geleden voor de eerste keer hoorde en zag, was ik meteen verkocht. Heeft vast met de zwaartekracht te maken... Dit is mijn favoriete liedje dit jaar. Of het gaat winnen is een ander paar mouwen, maar de finale haalt het met gemak en daar zou het kunnen verrassen. NEDERLAND Anouk gaat naar het songfestival. Anouk van rocknummers als ‘Girl’ en ‘Nobody’s wife’ enzo. Maar ook Anouk van ballades als ‘Michel’. Normaal is ‘Anouk’ not my cup of tea, maar dit lied is zoooooo mooi. Nederland gaat eindelijk nog eens de finale halen en als ze niet oppassen hebben ze volgend jaar de organisatie van het festival aan hun broek. MONTENEGRO Net zoals vorig jaar weet Montenegro orgineel uit de hoek te komen. Net zoals vorig jaar trekt het op niks. LITOUWEN De zanger van dit lied kreeg bij Eurovision In Concert veel applaus toen hij z’n armen in de lucht stak bij het zingen van zijn lied. Wist hij veel dat iedereen uitzicht had op z’n blote ‘navelenbuikje’. Het lied lijkt op liedjes van The Killers. De zanger heeft een mooie buik, maar kijkt erg vreemd in de camera en wat stond hij daar ook alweer te doen... WIT-RUSLAND Zullen we dit de eerste Belgische inzending van de avond noemen? De Wit-Russen kiezen elk jaar een liedje en elk jaar is er iets mis. Ofwel wordt de zanger/zangeres bedankt en verwisseld ofwel wordt het lied ingeruild. Zo gaat dat in een democratie. De Wit-Russen kwamen dit jaar voor hun nieuwe lied aankloppen bij Marc Paelinck. U allen bekend van Xandee’s ‘One life’ en Chiara’s ‘Angel’. Van dit lied wordt gezegd dat het op het (nooit verschenen) album van Xandee moest komen. Om maar aan te geven dat het al een tijdje lag te liggen waar het lag. Normaal zou dit voor geen meter meer kunnen en mogen scoren, maar omdat er dit jaar zoveel ballades in de competitie zitten... Het is gewoon heerlijk om even het verstand op nul te zetten en een lekkere meestamper te horen en te zien. MOLDAVIË De man die vorig jaar voor Moldavië aantrad, schreef de inzending van dit jaar en mag ook nog even op de piano-playbacken. De vrouw die toen verantwoordelijk was voor de achtergrondzang mag nu in een gigantische jurk (met projectie) en in het Roemeens een mooie ballade zingen... ware het niet dat Roemenië pas in de tweede halve finale aantreedt en dus in deze semi geen punten kan geven. IERLAND De Ierse tweeling vond het na twee jaren gespring voldoende en gaven vorig jaar, na een teleurstellende prestatie in Bakoe, al aan niet meer mee te willen doen. Wij zouden het ook niet overleefd hebben, mochten ze voor het derde jaar op rij meegedaan hebben. De Ieren tappen uit een Loreen-vaatje met behoorlijk wat dance-invloeden. Daarnaast worden de roots niet vergeten adhv de trommels die de (prachtige) dansers bespelen en de projecties in het decor. Als de Ier ook de juiste toonladders blijft vinden (op de repetities ging het alvast erg goed) dan kan dit gaan verrassen. CYPRUS De Moldaven moeten de stemmen van de Roemenen missen en ook de Cyprioten moeten de stemmen van de Grieken missen. De gratis alcohol uit Griekenland wordt pas in de tweede halve finale geschonken en dus moet Despina op zoek naar stemmen elders in Europa. Laat de dame vooral eerst op zoek gaan naar haar eigen stem. Die bleek ze tijdens de eerste repetities in Malmö namelijk kwijt te zijn in de hoge regionen. De Cyprioten zitten in een crisis en willen het festival duidelijk niet winnen... maar om dan dit te sturen... Blijf dan net als Bosnië-Herzegovina, Tsjechië, Portugal en Turkije gewoon een jaartje thuis. BELGIË De winnaar van The Voice Belgique mag de Belgische driekleuren verdedigen. Vooraf geloofde niemand (bookmakers, fans, ikzelf) in de finale-kansen van deze Waal met Italiaanse roots. Ondertussen heeft Roberto twee fraaie repetities achter de rug en groeien de kansen dat ook België de finale haalt. In die finale zijn we kansloos, maar het halen van de finale zou voor deze inzending al een heel fraai resultaat zijn. SERVIË K3 goes Servië?! Drie dames uit The Voice van ginds sluiten deze halve finale af. Bereidt u voor op 3 minuten om ter hardst schreeuwen en neem dus uw voorzorgen. Van het lied op zich kan ik nog houden. Ik wil er de komende jaren tijdens een songfestivalfeestje nog wel eens op tekeer gaan. Over de zangprestaties en de pakjes van de dames ben ik minder enthousiast. Maar het is Servië en die laatste startpositie is natuurlijk wel een erg goede uitgangspositie... Volgens mij gaan volgende landen door naar de finale op zaterdag: Estland, Slovenië, Denemarken, Rusland, Ukraïne, Nederland, Wit-Rusland, Moldavië, Ierland en Servië. Maar ook nu weer staat of valt alles met de prestatie op de avond zelf. Het kan voor heel wat landen (Oostenrijk en België, maar ook Slovenië en Servië) nog alle kanten op. Kijken dus dinsdagavond! Tack! Half mei trek ik met een groep sonfestivalvrienden naar het Eurovisiesongfestival in de Zweedse stad Malmö. Het spreekt voor zich dat ik u via deze weg tegen die tijd op de hoogte breng van de acts die dit jaar deelnemen. Tot die tijd moeten we het nog doen met de, meestal foutloos gezongen, videoclips op www.eurovision.tv en andere sites. Aankomende zaterdag, 13 april, kunnen we in de Amsterdamse Melkweg al 'live' kennismaken met 26 acts. Of iedereen live zal zingen is nog de vraag, maar feit is dat Eurovision In Concert voor het vijfde jaar op rij een mooie kennismaking met de deelnemers voor het festival is. Volgende week leest u hier dus een eerste indruk van 26 landen en hun songfestival
Heja songfestivalfan!
Vanavond knalt de finale van het eurovisiesongfestival de Europese huiskamers in. In de afgelopen week wisten 20 landen zich voor de finale te kwalificeren via de halve finales. Daarbij komen vanavond de grote 5 (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Spanje en Duitsland) en gastland Azerbeidzjan. Een totaal van 26 liedjes zal strijden om de gunst van de vakjury en de Europese televisiekijker. Uit mijn vorige columns weet u mijn topfavoriet. Ik hoop ten zeerste dat de Zweedse Loreen vanavond met 'Euphoria' helemaal bovenaan gaat eindigen. Maar wie kunnen er roet in het eten gooien? Hieronder krijgt u, heel kort, mijn visie op de landen die nog niet aantraden en mijn persoonlijke top 10. Het VERENIGD KONINKRIJK mag de finale van het festival openen. Engelbert Humperdink, The Hump, zingt zijn 'Love will set you free' zoals je dat van hem kan verwachten. Mooi lied, beetje saai... Vooral afwachten of hij de hoge noten haalt en of de kijkers dit liedje nog herinneren aan het einde van de rit. FRANKRIJK komt met een aardig lied wat lang tot mijn favorieten behoorde. Anggun zong tijdens de repetities zo vals dat ze eerder helemaal onderaan terecht zal komen. ITALIE kwam vorig jaar terug bij het eurovisiecircus en werd meteen knap derde. Het land heeft al te kennen gegeven momenteel geen geld te hebben voor de organisatie van het festival mocht het winnen. Winnen zal misschien te hoog gegrepen zijn, maar top 10 wordt het andermaal wel hoor. Gastland AZERBEIDZJAN komt met een nieuwigheid: een jurk die van kleur en patroon kan veranderen. Dit heeft niks met een bijzondere stof te maken, maar alles met projecties. Die projecties zijn fantastisch mooi, maar zorgen ervoor dat de zangeres geen meter kan bewegen. Volgens de aanwezige pers (veel inlandse pers natuurlijk) gaat dit lied winnen. De dame schijnt een flinke noot te kunnen zingen, maar het lied boeit mij echt voor geen meter. De zangeres uit SPANJE kan ook een flinke noot zingen en heeft een erg mooie ballade meegekregen. Het nummer is van dezelfde componist als het Zweedse lied, maar in een heel ander genre. Er waren dit jaar tien liedjes in competitie die door een Zweed of deels door een Zweed geschreven werden. Alle 10 die inzendingen haalden de finale. De Spaanse zangeres heeft trouwens opdracht gekregen om het festival niet te winnen. Geen geld voor de organisatie. Ze gaat dus voor de tweede plek. Vorig jaar was het festival nog te gast in DUITSLAND. Dit jaar sturen de Duitsers een knap ventje (vaak incl. muts) met een lied geschreven door Jamie Collum. Een lied dat niet zou misstaan op de playlist van menig radiostation. Lekker in het oor liggend en helemaal van nu! MIJN TOP 10 (in volgorde van optreden vanavond): Verenigd Koninkrijk, Rusland, IJsland, Italië, Noorwegen, Roemenië, Denemarken, Zweden, Duitsland, Servië. Hopelijk ben ik om middernacht zeer EUFORISCH! We zullen het |
Details
KristofLommel, 19 mei 1977 Archives
Mei 2015
Categories |